🌲🌷🌼Butchart Gardens 🌳🌹🌸

13 juni 2019 - View Royal, Canada

Vanochtend draaiden we even voor 10:00 uur het grote parkeerterrein van Fort Victoria af. Mijn navigatie gaf aan dat de rit alles bij elkaar 16 kilometer zou zijn en we even voor half 11 bij Butchart Gardens aan zouden komen. Het humeur was opper best en het weer nog beter. Blauwe lucht met hier een daar een blauw wolkje. Temperatuur was iets minder warm dan gisteren en schatte ik op zo’n 23-24 graden. Prima wandelweer.

Eenmaal bij Butchart Gardens aangekomen was alles duidelijk aangegeven. Een jonge dame in oranje/geel hesje wees ons naar de juiste plek en we konden achter de ander rij geparkeerde campers aansluiten.

Nadat Freek de auto tot stilstand had gebracht ging de telefoon 📞. Even gedesoriënteerd, omdat je in Canada niet zo snel telefoon verwacht. Wendy was aan de lijn om te vertellen dat Stefan, de eigenaar van Freek zijn vaste Koi-winkel, bij ons op bezoek was. Wendy had op ons verzoek onze ‘visjesdokter’ gebeld en een afspraak gemaakt. Een aantal vissen van ons vertoonde nl. vreemde plekken op, staart en vinnen. Alle vissen waar wat aan mankeerde waren door Stefan en Wendy  gevangenen en stuk voor stuk behandeld met een medicijn tegen vin-rot. Beiden drijfnat na de behandeling maar ze komen er volgens Stefan wel weer bovenop.

Kort daarop hebben we besloten zoveel mogelijk in de camper te laten en enkel het hoognodige mee naar binnen te nemen. Dus wat geld 💵 en creditcard 💳 in mijn fototas gestopt en camera 📷om mijn nek. Leek wel zo’n stomme toerist maar afijn.... alle Chinezen zien er precies hetzelfde uit hier.

Eenmaal bij de hoofdingang aangekomen werd mijn ticket omgewisseld voor echte entreekaartjes, en kreeg direct een platte grond van het park + (nu komt hert mooiste) een handleiding met alle “do’s”:en “dont’s”. Één van de spelregels was dat je niet met selfie-sticks door het park mocht gaan. Daar gingen al die Chinezen die op elke hoek, bank, fontein een foto geposeerd van zichzelf moet maken . We moeten er altijd smakelijk om lachen hoe iedereen zich in allerlei standen loopt te fotograferen ✌🏽met mondkapjes 😷, handschoenen, parasollen 🌂  tegen de zon en zelfs mensen nog op Uggs 🥵 terwijl de zon hoog aan de hemel schijnt.

50C00763-853F-47D6-97BB-BE98BDB4DF9B

Na de hoofdingang liepen we tegen een nog oud werkend waterrad aan, omringt door bloemen. Daar werd we geadviseerd om linksaf te slaan langs de slak vijver enz. En zo verder de verschillende tuinen te volgen.

Gelukkig hebben we de mazzel gehad dat we nog voor een aantal busladingen Chinezen zijn gearriveerd en een aantal cruiseschepen die die dag allemaal Butchart Gardens kwamen bezichtigen. We hebben die middag 4 uur lang door alle tuinen van dit park gewandeld.

Butchard Gardens is opgezet door Robert en Jennie Butchart die in Tod, op Vancouver eiland zijn komen wonen. Jennie begon met verschillende bloemenzaden en rozenstruiken en zo begon zij haar levenswerk, met grote visie en passie transformeerde zij de dorre kalkstenen steengroeve om (opgegraven voor de levering aan een cementfabriek in de buurt). Vandaag de dag bezoeken zo’n miljoen mensen per jaar haar 22 hectaren adembenemende tuin op het 53 hectaren groot landgoed.

De foto’s hieronder spreken voor zich. Bij Foto’s algemeen staan de rest van de foto’s. Hier laat ik het bij voor vandaag.

Tot morgen maar weer 💕🌸

De verzonken tuin met al zijn mooie kleuren17B4F5A4-385C-4EA6-B852-30ABE5DFB40C00F73881-2319-4AE4-9436-887A441562F401F38086-30AE-4897-AA77-059C12F5BC5ELatirus (ze ruiken zo lekker) en doen me denken aan de tuin van mijn omaDe chineze lantaarn3 steuren als beeldDigitalis (Vingerhoedskruid)C2EC0775-F9B6-49EA-B751-0B912F43FDC2roos genaamd “Peace”De rozen pergola9E76B9F8-680B-43D0-810D-BBC885D64050D8347C6E-8390-4EAC-B133-5E99EC99094CCCCAE518-B8E5-48DD-8E83-517613A54A46Chinese lantaarnUizicht op de Verzonken tuin (Sunken Garden)

20190613_134208Paparazzi... 👎🏼 Dit laatste wat ik haat.... 😡

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. René:
    Prachtige foto's!
  2. Arno:
    14 juni 2019
    Kwamen er bij Freek als gediplomeerd hovenier geen oude gevoelens naar boven? Jullie maken wel de perfecte reis zo samen. Kon die nog maar 6 maanden duren of kriebelt thuis ook wel weer?
  3. Marianne:
    14 juni 2019
    @Arno, hij wist nog een hoop (Latijnse) plantennamen, alleen vond hij de Japanse tuin wat tegenvallen. Was niet echt veel Japans aan . En ja, thuis kriebelt ook wel weer. Ons eigen bed, een haarfohn die weer op 220V draait i.p.v. 110V, ons eigen trouwe autootje en last but not least onze kids en vrienden.
  4. Els Poyé:
    15 juni 2019