Dag 2: Antwerpen 🎡

24 augustus 2019 - Antwerpen, België

Vanochtend was het de bedoeling vroeg ons hotel te verlaten maar uiteindelijk was het toch nog half 11. Vannacht het nodige geroezemoes op de gang gehoord en nog later een stel wat ruzie aan het maken was uiteindelijk toch weer ingedut.

Onze eerste zorg was ontbijt. We hadden er bewust voor gekozen dit buiten de deur te doen dus eerst maar even Internet geraadpleegd. De keuze was gevallen op Barnini op het Theaterplein. Stief kwartiertje lopen van ons hotel. De wandeling er naar toe was al super. Weer door de Meier winkelgebied maar al snel sloegen we linksaf door kleine smalle achterom straatjes zoals ik ze altijd noem. De ene leuke winkel afgewisseld met het andere outlet boetiekje.

op gegeven ogenblik moesten we gewoon stoppen voor een outlet schoenenzaak, voor heren, bleek achteraf. We kwamen hier ogen tekort; zulke vrolijke, leuke en werkelijk in allerlei kleuren schoenen! Als je dan nog dan van sneakers bent.... een waar paradijs voor de echte schoenliefhebber.

En weer ging onze wandeling verder. Tot we de hoek omsloegen richting het Theaterplein en zo een enorme markt opliepen waar het werkelijk aan niets ontbrak. Fout, fout, fout... weer afgeleid. Nee! We gaan eerst ontbijten. Tegenover dit  plein met zijn vele kramen lag in een nette rij van kleine eetgelegenheden, stripboekwinkel en culinaire bakker ons ontbijttentje Barnini. Eenmaal aangeschoven kregen we vlot de menukaart in onze handen gedrukt. Mijn hemel, je mag er wel een Belgisch woordenboek bij gebruiken. Weet iemand wat Boke perdu is? Nee? Welnu... wij ook niet. Boke betekent niets meer of minder dan boterham en boke perdu zijn wentelteefjes. Deze hebben we toen maar genomen mede omdat de verleidingen op de markt groot waren.  Samen met een lekkere mandarijnensapje en nog een ijskoffie hebben we heerlijk ontbeten om vervolgens, geheel ongepland, de markt maar over te struinen.

wat is dat anders dan in Nederland. Overal liggen bordjes, schaaltjes enz. uitgestalde waren te proeven. Amandelen of walnoten in chocolade/cacao, olijven, giga kappers, gedroogde vruchten enz.. Weer verderop perziken mega groot of andere fruitsoorten. De kramen worden vervolgens afgewisseld met kramen met statafels waar je sangria of een heerlijk gekoeld wijntje kan nuttigen met een kaas & inktvisringen plank of schalen met oesters. Als je wilt kom je teut en volgevreten de markt af 😂😂

Afijn die middag ging om, maar ander dan gepland om uiteindelijk met de nodige plastic tasjes met Belgische etenswaren als eigen ingemaakte confituren, gerookt zeezout en een bamboe orchidee weer richting ons hotel terug te keren. Helaas konden wij vandaag niet meer onze ondergrondse rioolwandeling reserveren. Het hele weekend was al volgeboekt. Ach... jammer, maar geeft ons weer een excuus om dit volgend jaar nog eens te doen.

Eenmaal in onze kamer aangekomen waren we we zo gaar dat we eerst maar eens een power nap hielden om rond 18:15 uur waker te schrikken. Shit! Verslapen. Waar gaan we vanavond weer wens eten. De iPad erbij gepakt en even gesnuffeld op het Internet. Daar lazen we goede recensies over de De Pottekijker. DE foto’s zagen er goed uit dus getracht via internet een tafel voor 2 te boeken rond 20:00 uur maar dit lukte maar niet. Er werd geadviseerd te bellen dus zo gezegd zo gedaan. Een dame met zoetgevooisd Belgisch accent nam op en wist ons te vertellen dat alles al vol zat. Ze had nog een “plekske” om 21:00 uur. Ach ja, dat moet dan maar dus direct gereserveerd. Het gaf ons in ieder geval wat ruimte om ons rustig op te frissen, en langzaam naar De Kaasrui 5 te struinen. De straten er naar toe waren weer druk en terrasjes en Belgische cafeetjes vol met mensen. Overal gezelligheid.

Omdat we ruim een half uur te vroeg waren, zijn we nog even bij De Baret aangeschoven op het bomvolle terras waar jonge mannen in een soort van Peaky Blinders tenue (stoere broeken, met bretels en pet) het terras voorzag van  eten en drinken. Daar hebben we nog één heerlijk koud Belgisch biertje genuttigd en zalig genoten van al het voorbij schuivend verkeer om vervolgens na een half uurtje de weg over te steken en aan te schuiven bij De Pottekijker. Na 2x te zijn verschoven binnen konden we eindelijk een tafel buiten krijgen op terras, uitkijkend over de smalle straatjes en pleintjes van Antwerpen. De huizen die daar stonden moesten zeker wel zo’n 500 jaar oud zijn gezien de geveldateringen. In één woord geweldig. Hoe zou het hier toen vergaan zijn? 🤔

Astrid nam die avond een grijze garnalen cocktail vooraf met als hoofdgerecht een Vlaamse stoofpot en ik had garnalenkroketjes vooraf met een entrecote, zo botermals. Heerlijk. Zo hebben we daar tot laat gezeten en zijn we na afloop weer zigzaggend door de verschillende mooie straatjes terug gewandeld. Op de ene hoek een cocktailbar met jongeren en vervolgens een straatje verderop een jazz café annex art Gallery  waar een man achter zijn piano zijn muziek speelde. Zo gezellig en sfeervol.

Uiteindelijk rolde we rond 23:30 uur ons hotel weer binnen. Doodop maar voldaan. Morgen vroeg op want we willen naar de wereldberoemde “Vogelenmarkt” ook wel bekend onder de Nederlandse naam “De Vogeltjesmarkt”. Ik ben daar al geen 100 jaar meer geweest. Aansluitend zijn de musea vandaag gratis en we willen naar de Antwerpse Zoo. Teveel voor ons lijstje en dus gaan we wel zien wat lukt en niet. Voor nu welterusten, morgen moeten we vroeg weer op! 💋

1. Marjanne nieuwboer:
    25 augustus 2019
    Gezellig he, wil gelijk er weer heen
  2. Familie Heck:
    Oh Marjanne, eigenlijk zouden we dit samen moet doen 💋
  3. René:
    25 augustus 2019
    Jouw verhaal nodig uit om ook weer eens naar Antwerpen te gaan. Je kan zo bij de VVV!