Dag 3 Antwerpen 🦜🦒🦍🐅🐢🦋

25 augustus 2019 - Antwerpen, België

Vanochtend maar eens de daad bij het woord gevoegd en om 07:45 uur opgestaan om op tijd het hotel te verlaten. We wilden immers naar de Vogeltjesmarkt maar dit is een ochtendmarkt die om 09:00 uur aanvangt en om 13:00 uur zijn kramen heeft opgebroken. Zo gezegd zo gedaan en dus liepen we even over negenen al over straat richting het centrum.

eerst maar weer eens ontbijten. Aan het begin van de markt heb je een eetgelegenheid dat De Wasbar heet. Vreemde naam voor een etablissement maar afijn, Astrid lekker pancakes met banaan en chocolade besteld en ik een Griekse yoghurt met Granola en blauwe bessen/aardbeien. Nadat we het ontbijt naar binnen hadden, zijn we samen even naar binnengelopen om af te rekenen en nog even te toiletteren. Daar kwamen we er pas achter waarom het De wasbar heette. Achter in de zaak stonden om en om wasmachines en grote drogers, vergezeld met flessen ecologisch verantwoorde wasmiddel en wasverzachter. Gezellig zithoekje erbij met tijdschriften en wie maak je nog wat! 😉☕️🍪

na te hebben afgerekend zijn we snel de Vogelenmarkt opgelopen en zijn we zigzaggend de markt naar achter afgelopen. De Vogelenmarkt stond vroeger bekend om de verkoop van zijn zielige hondjes, katjes en andere diersoorten. Dit is echter jaren geleden al afgeschaft in verband met de vele impulsieve aankopen van de nodige onnozele toeristen,  echter vind je langs deze markt nog wel wat dierenwinkels waar, als je er naar binnenloopt, nog wel chinchilla's, konijnen, cavia’s, vogels en ander aaibaar spul vindt.

Tegen de middag werd het onhoudbaar warm en zijn we even in de schaduw van een terras tussen al het Belgisch publiek neer gestreken en hebben we daar een koude rakker besteld om het vochtgehalte weer op peil te brengen.

Na te hebben afgerekend zijn we doorgelopen naar De Wapper. Een plein omringd met oude middeleeuwse woningen waaronder het huis van Rubens en dus het Rubens museum. We hoorden op het terras van de markt dat vandaag verschillende musea gratis waren, waaronder ook het Rubens museum. Hier hebben we zeker 2 uur rondgebracht en de meest schitterende schilderijen van niet alleen zijn hand maar ook van die van zijn tijdsgenoten gezien. Zijn tuin en binnenplaats waren werkelijk adembenemend mooi met schitterende beelden en prieeltjes.

Omdat we toch wel weer wat tassen hadden zijn we maar weer terug naar het hotel gelopen (ondertussen geen voeten meer over) om daar onze tasjes te droppen en even op te laden voordat we weer verder gingen richting de Antwerpse Zoo.  Ja, Astrid moest en zou naar de dierentuin omdat ze daar, volgens haar zegge, al geen 100 jaar meer was geweest. Gelukkig was de zoo tot 19:00 uur open en dus maar weer kaartjes gekocht. Ja, zelfs één met studentenkorting.

Deze zoo schijnt de enige nog 19e eeuwse resterende  zoo te zijn die bovendien tegen het Station van Antwerpen aan ligt aan het Astrid Plein. Het is niet alleen de oudste zoo in België maar ook de oudste van Europa dat op 21 juli 1843 officieel werd geopend. Aan de bouw van de verblijven en de schitterende aangelegde tuinen kan je zien dat hier veel aandacht, tijd en geld in gestoken is. Zo sceptisch als ik eerst was (Wij hebben immers ook Artis) zo enthousiast was ik nu. Bij het apenverblijf was november 2018 nog een baby gorilla geboren en ook de olifanten waren hilarisch.Het bleken 2 puber mannetjes die constant aan het dollen waren en hun krachten aan het meten. Kortom, we hebben de nodige foto’s gemaakt en zijn uiteindelijk rond sluitingstijd het park weer uitgelopen om door te lopen naar het reuzenrat midden op het  Astridplein. Daar hebben we een 10 minuten lange rit met het reuzenrat gemaakt en genoten van het fantastisch uitzicht over de stad.

Na afloop zijn we nog even teruggelopen naar ons hotel om ons op te frissen en uiteindelijk te gaan eten bij een Italiaan in het centrum van de stad. Dit keer niets groots. Door alle warmte hadden we niet veel trek en hebben we het bij een simpele risotto en lasagne gehouden met een fles plat water. Na afloop zijn we doodmoe terug gekeerd naar ons hotel waar het broeierig warm is op de kamer. Dit beloofd een warme en onrustige nacht zonder airco.

Voor nu, welterusten. Morgen weer vroeg op want het wordt onze laatste dag met de hop on/hop off bus en daarna terug met de trein naar huis.....

💋🎡🌛🕚💤💤