Do. 3 oktober: Malmedy, België

4 oktober 2019 - Monschau, Duitsland

Gisteren als een blok geslapen en dus lekker uitgeslapen. Na wassen, aankleden en ons gezamenlijk ontbijt hebben we besloten om naar Malmedy te gaan. Deze stad staat bekend op al zijn bloemen en is dichtbij. Veel grote plaatsen, zoals bijv. Cochem liggen op zo’n 1,5 uur rijden van ons hotel. Voordat we er zijn is het middag. Als je bedenkt dat we hier vlak bij het drielandenpunt zitten en op even 30 minuten rijden van België, was de keuze snel gemaakt. Na ontbijt nog even onze spullen verzamelen, goede schoenen aan en dan vertrekken. Het weer was allesbehalve zonnig. Druilerig herfstweer beheerste het landschap. De radio wat harder en gezellig honderduit kletsen maken een hoop goed.

Op gegeven moment overschreden we de landsgrens en ging de weg over van een glad geasfalteerde weg in Duitsland, in één weg met hobbels, kuilen en gaten in België, nog niks veranderd dus, ook niet na jaren en jaren.

Uiteindelijk passeerden we Robertville, een giga stuwdam en stuwmeer met een schitterend uitzicht. Laag hangende bewolking en dauw hingen tussen de met herfstkleuren gekleurde bomen. De eerder geposte foto’s zijn hier getuige van.

Robertville stuwmeer

Na nog zo’n 12 minuten rijden en het nodige bochtenwerk achter ons te hebben gelaten, arriveerden we in het centrum van Malmedy. Ook hier wordt je niet arm van de parkeerkosten van maar liefst euro 1,50 per uur. Na onze jassen goed te hebben dicht geritst, camera’s, en geld bij ons te hebben gestoken zijn we op pad gegaan. Het Ardenner stadje Malmedy is een stadje van meer dan 12.000 inwoners gesitueerd in de provincie Luik, België. De plaats ligt rondom de Kathedraal Saint Pierre. ⛪️ Hier dus eerst maar eens een kijkje nemen. Op onze wandeling richting de Kathedraal hingen overal manden met bloemen. 🌺 Ook borders bloemen waren schitterend aangelegd en onderhouden en nodigden uit tot veel mooie foto’s. Ook hiervan heb ik de nodige foto’s eerder bijgevoegd.

Kathedraal Saint Pierre,  MalmedyDe kerkdeur mer het alziend oog erboven

Het schip van Saint PierreDe kansel van Cathédrale Saint Pierre

De  Kathedraal Saint Pierre is de moeite waard om te bezoeken. Deze Kathedraal (gebouwd tussen 1770 en 1783)  heeft in 1944 tijdens de bombardementen door de geallieerden schade opgelopen.  Het centrum van Malmedy was bijna volledig verwoest. Na de WOII zijn de kathedraal en de glazen ramen weer gerestaureerd. Als kind vond ik maar weinig aan kerken en kathedralen maar met de jaren kan ik deze schitterende bouwwerken, prachtige architectuur, indrukwekkende houtsnijwerken en andere kunstvoorwerpen steeds meer waarderen. Na daar alles te hebben bewonderd zijn we weer naar buiten gelopen om deze stad verder te verkennen. Prachtige oude panden werden afgewisseld door gedenknaald, muziektent, leuke winkeltjes, en nog meer bloemen.

Uiteindelijke zijn we rond de middag een chique en drukke Konditorei met de naam Boulangerie-pâtisserie Halmes, binnen gestapt op zoek naar warmte, koffie ☕️ en wat te eten. 🧁🍰 🥯 De bediening was erg vriendelijk en gedienstig om het je maar naar de zin te maken. De aanlokkelijke taarten uitgestald als  complete kunstwerken werden afgewisseld door luxe chocolade, broodjes en ander gebak. Weer aan de andere kant van de vitrine stond een vitrine vol met verschillende smaken ijs. Echt tongstrelend en een lust voor het oog. Zo hebben we een tijd lang van onze drankjes en alle lekkers genoten en na te zijn opgewarmd hebben we afgerekend en zijn we weer terug gelopen naar de auto. De dames wilden nog éénmaal terug naar Monschau om dit keer keer de plaats bij daglicht te bezoeken. Telkens was alles al dicht met uitzondering van de horeca.

Boulangerie-pâttiserie Halmes411A80E3-ED69-4242-89A8-CE78E2F282A2

Dit keer bleek Monschau bij aankomst een drukke bedoeling. Veel publiek liep overal in en uit en de mannen hadden het al snel gezien. Dus maar een goede deal gesloten, wij nog even rondsnuffelen in de leuke verschillende winkeltjes en de mannen een verwarmd terrasje opduiken. Het shoppen was werkelijk “go with the flow”..... voor we het wisten stonden we voor een heuse kerstwinkel. Nog veel te vroeg naar mijn mening maar ach.... wat kon het ons schelen, “even een kijkje binnen nemen”. Voor we het wisten waren we volledig in de ban van Kerstmis. De “Oh’s” en de “Ah’s” waren niet van de lucht. Overal glitters, slingers en glas geblazen kerstballen. Het ene nog duurder dan het andere. Voor we er erg in hadden , liepen we al 1,5 uur rond in deze ene winkel totdat we opgeschrikt werden door mijn mobiel. Freek aan de lijn met de vraag waar we zaten. Uhhh.... kerstwinkel  😳

93CB7C12-3E81-4015-BDED-02C82CD125F6C5F4B975-D946-4237-812D-51285B5AD2156AFDE2E3-E236-46E1-BF10-D35CEDCCFCA9

Of we nog wat kwamen drinken, anders moesten we maar lopen naar huis. 😉 Na wat kerstspullen te hebben afgerekend (we konden het toch niet laten) nog even snel een drankje gedaan op het druk bezette terras in het centrum van de stad. Iedereen was koud en verkleumd dus na afloop hebben we maar snel afgerekend en zijn we terug gereden naar ons hotel De Lange man waar we de rest van de avond hebben vertoefd. Buffet hebben we deze avond maar in ons hotel gedaan. Prima verzorgd met voor iedereen wat wils. Met name de lamskoteletjes van de kok waren volgens iedereen tongstrelend.

Vanavond beetje op tijd onder de wol morgen alweer vrijdag en we willen vroeg op.

Trusten.......

1. Marjanne nieuwboer:
    4 oktober 2019
    Ziet er goed uit,,, genieten
  2. René:
    5 oktober 2019
    Mooi op tijd in de kerst stemming!.
    Mooie foto's!
  3. Marianne:
    5 oktober 2019
    Dankjewel René. Oefening baart kunst zeggen ze. En oefenen doen we zeker. Heb genoeg gelegenheid om alle situaties uit te proberen van landschap tot macro fotografie. Het blijft een leuke hobby 😊