Vertrek/aankomst en 1e dag Bali ✈🌴🐉

6 november 2018 - Legian, Indonesië

Goedemorgen lezer,

Als ik dit bericht schrijf is het tijdverschil 7 uur later dan in Nederland. We hebben niet alleen een sprong vooruit in de tijd gemaakt, maar ook een sprong naar een heel ander werelddeel. Terwijl ik dit stukje in de lobby schrijf klinkt er op de achtergrond zachte Balinese Gamalan muziek. Voor diegenen die niet weten wat dit is, zoek het maar eens op op Google.

Bij het naar buiten wandelen van ons gedeelte van dit schitterende hotel liep ik als eerste tegen een huistempel aan. Een van de velen hier op Bali zoals ik begrepen heb. De geur van wierrook en de offers in kleine rieten mandjes voor de tempel gaven mij het gevoel dat ik hier toch wel in een heel ander werelddeel ben gestapt. Vriendelijke mensen in sarong en andere inheemse kledij lopen hier af en aan om het iedereen naar de zin te maken.

Gisteren na een heel lange en zeer vermoeiende vlucht van zo’n 20 uur, waarvan 3 uur wachten op de luchthaven van Hong Kong, eindelijk op Denpasar-Bali Airport aangekomen. Na een heel lange rij voor paspoortcontrole, vervolgens geld gepind op de luchthaven. Hemel, wat een bedragen heb je hier. Alles is hier in getallen van 10.000, 100.000 en een 1.000.000.Dat wordt nullen tellen en goed opletten. Ik dacht toch aardig wat geld gepind te hebben maar met mijn IDR 1.000.000 (1 miljoen Indonesische Roepia) heb ik al met al maar € 58,73 uit de muur gehaald. Ik denk dat ik hier maar beter kan betalen met Credit Card of Pin.

Verder doorgelopen troffen we al de eerste toeristen “oppikkers” aan. Diverse naambordjes uit alle werelddelen werden omhoog gehouden op zoek naar zijn of haar toerist. Het eerste wat me opviel waren  de geuren en geluiden  die hier zo anders zijn dan thuis. Aan het einde van de route vonden we medewerkers van TUI/Legian Beach Hotel die ons van harte welkom heetten en nog wel in het Nederlands. Na een korte introductie en overhandiging van de nodige papieren werden alle koffers van ons overgepakt en naar  het busje gebracht. Uiteindelijk zijn we allemaal ingestapt op weg naar het hotel. In een rit van een krappe 15 minuten werd ons van alles over de gebruiken, weetjes en waarschuwingen verteld. Waar we wel en waar we beter niet konden pinnen, de valuta, dat Bali draaide op het toerisme omdat ze weinig andere bronnen van inkomsten hebben enz. Wat me vooral opviel, op weg naar het hotel, waren de enorme aantallen scooters die overal krap langs ons busje reden. Verkeerschaos, overal tempeltjes, straatventers met mais en andere waren... te veel indrukken om op te schrijven.  Bij ons hotel aangekomen werden we hartelijk welkom geheten met gevouwen handen 👏🏼  en een lichte buiging. Zo leuk...onze koffers werden in ontvangst genomen om vervolgens in te checken en uitleg te krijgen over de hotelfaciliteiten. Als extra kregen we een gratis voucher om ‘s avonds een coctail te komen drinken aan de bar. Na ingecheckt te zijn liepen we achter de medewerker aan naar onze kamer. Uitzicht is helaas niks (alles was volgeboekt) maar ons king size hemelbed, schitterende badkamer, TV en minibar maken een hoop goed. Wij gaan het hier wel 8 nachtjes uithouden. Ondanks onze enorme vermoeidheid toch nog maar even doorbijten en douchen, omkleden en het (buiten)restaurant opzoeken. Al is het maar om dit grote tijdverschil te overbruggen. De zachte muziek klonk al door de heerlijk geurende tuinen van dit hotel, met overal beelden, waterpatijen met koi’s (Freek, je kunt hier je hart ophalen) en heerlijk geurende bloemen. Die avond hebben we maar voor de Westerse keuken gekozen, te moe om nog verder te zoeken. Uiteindelijk heerlijk gegeten en de drankjes.... zoooo lekker. Alles vers, zoet maar niet gezoet. Ananas, papaja, mango, drakenfruit te veel om op te noemen.  Na heerlijk te hebben gegeten, nog een klein rondje door de mooie tuinen gewandeld en door naar bed. Ontbijt is weer tussen 07:00-10:00 uur.

Vanochtend dus op tijd opgestaan (voor Wendy’s begrippen vroeg). Om 10:00 uur zou de ontbijtzaal sluiten dus hup, in de kleren en naar beneden. Het ontbijt was in een enorme zaal, weer typisch Balinees ingericht met overal buffetten. De keuze was reuze zal ik maar zeggen. Van inheemse Indische gerechten (Freek je zou nooit meer anders willen) tot warme broodjes, diverse eigen gemaakte jams en verse fruitsappen. Na het ontbijt zijn we nog snel even naar boven gelopen om onze laatste spulltjes bij elkaar te pakken. Voor vandaag stond een dagje Spa op het programma. Op iedere hoek van de straat vindt je er hier wel een. Oo het stand worden je voet- arm of rugmassages aangeboden. You name it... en zij bieden het. Wendy had op internet een mooie Spa & Beauty Resort gevonden. Dat was het helemaal! Helaas, uiteindelijk hebben we die niet gevonden en zijn we, bij de 3e keer vragen, bij een lokale Spa naar binnen gelopen. Totale Balinese scrub- & lichaamsmassage (1,5 uur), pedicure, nageltjes in de gellak, haren vlechen, drankjes enz. enz. voor een bedrag waar je in Nederland amper voor naar de lokale kapper kunt gaan. Nadat we terug waren in ons hotel even snel omgekleed (inmiddels al 6 uur), onze gratis coctail gedronken en op advies van een stel Nederlanders die hier al jaren komen een Blue bird-taxi (een van de betrouwbaardere)  gepakt richting Made’s Warung. Hier hebben we heerlijk Indisch gegeten vergezeld van een heerlijke verse ananas cocktail. Nog even door de straatjes terug geslenterd totdat we alle venters, “cheap prices” en de eerste regendruppels zat waren (regenseizoen is begonnen). Snel een taxi terug gepakt voor nog geen IDR 20.000 (€ 1,18)  en ons terug laten rijden naar het hotel. Nu moe maar voldaan op bed om deze blog (die ik vanochtend begon) vanavond  af te schrijven.

Voor nu Selamat Malam en tot morgen maar weer! 🌙💤💤

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. René:
    6 november 2018
    Klinkt allemaal goed. Geniet er van!
  2. Marianne B:
    6 november 2018
    Mooie foto's. Waren dat Wendy's benen op de voorgrond? ;-) :-D
  3. Marianne:
    @Marianne, Yup dat zijn de benen van Wendy! Volledig vertroeteld. 😉
  4. Rob grunsfeld:
    7 november 2018
    Wat een leuk verhaal zo. Mooie fotos Nu lekker gaan genieten Llijkt me super daar
  5. Indira Steinmetz:
    7 november 2018
    Wat leuk om te lezen weer allemaal. Zij wij er toch een beetje bij