Victoria 🌇⛩🏤

11 juni 2019 - View Royal, Canada

IVanochtend hadden we geen haast om snel te vertrekken. Rustig opgestaan, even gedoucht want de temperatuur was hier behoorlijk gestegen dus we smolten onze camper uit, daarna ontbeten en zelf nog koffie gezet.

Wat een groot verschil. Zo wordt je wakker met 13 graden en zo met 21-23 graden. Vandaag hebben we een strak blauwe lucht dus onze dag kan niet meer stuk.

Terwijl we voor onze camper nog een kop koffie drinken en nog even genoten van ons uitzicht over het water liep een Canadees stel met hond voorbij. Deze mensen wensten ons een hele goede morgen en knoopten direct een praatje aan. Uiteraard wil iedereen hier weten waar je vandaan komt en vervolgens wat je plannen zijn. Victoria was het antwoord en voor je het weet krijg je allerlei “gratis” tips wat je moet zien, wat je beter kunt laten (met de camper de stad in) en wat je beter wel kunt doen (openbaar vervoer of huurauto zijn beiden prima alternatieven).

Of we al een plaats hadden gereserveerd in Victoria? Nee, niet echt. De dame schrok nogal en zij dat Salish (een van de plekken midden in de stad) al een jaar van tevoren geboekt moest worden wil je succesvol zijn. Dat hadden wij ook gemerkt maar.... Ford Victoria (mega RV-park) had nog plenty ruimte dus gaan we daar maar voor. Reserveren was niet nodig.

Na onze koffie te hebben opgedronken en alle adviezen ter harte te hebben genomen, heeft Freek de spullen losgekoppeld en zijn we gaan rijden. De rit zou ca. 115 minuten duren mits we niet in de file zouden belanden.

Al met al viel het reuze mee en voor we het wisten draaiden we rond het middaguur het Ford Victoria RV Resort op. Een vrolijke jonge meid, genaamd Jen, heette ons van harte welkom en heeft ons vervolgens op ons verzoek voor 3 nachten ingecheckt. We kregen nr. 1 als staplaats toegewezen. Direct naast de Receptie, en dus zou de wifi prima zijn (maar niet omstreeks het avondeten, maar dat zij ze er niet bij 😬). Afijn, we hebben de camper weer netjes naast de picknicktafel geparkeerd, water, elektra en afvoerwater aangesloten en vervolgen nog even samen geluncht.

Na de wifi op onze iPad en telefoon te hebben gekoppeld ging FaceTime af en bleek Astrid via Messenger met ons contact te zoeken. Eindelijk is haar vakantie begonnen na een paar hele zware en laatste schoolweken. Ze wilde weten hoe we het daar hadden en wat we allemaal al gezien en gedaan hadden. Voor haar begint nu ook eindelijk de vakantie. Na nog gezellig te hebben bij gekletst, hebben we afscheid genomen we zouden nog even de stad ingaan.

Met de eerder verkregen plattegrond zijn we een klein spoor overgestoken op zoek naar de bushalte. Deze bleek op nog geen 8 minuten van onze camper en zo stapten we even later op lijn 14 naar het centrum van Victoria Stad. De rit duurde al met al 15 minuten dus dat viel me reuze mee. Voor de haven werden we gedropt en van daaruit zijn we verder langs de haven gelopen.

Beneden zagen we watervliegtuigen af en aan opstijgen en even later weer landen. Een erg leuk schouwspel tegen de strak blauwe lucht op de achtergrond.

Vervolgens zijn we meer richting het centrum geslenterd. Wat meteen opvalt hier is dat de straten zo schoon zijn en de mensen in het verkeer zo gedisciplineerd netjes. Niemand haalt het in zijn hoofd om door rood licht over te steken. Als jij een weg oversteekt, alle automobilisten netjes voor je stoppen en zicht zelfs verontschuldigen als ze je niet meteen gezien hebben. Daar kan Nederland nog een voorbeeld aan nemen.

Eenmaal een einde doorgelopen belandden we in China Town. Ik blijf dit altijd een fascinerend stukje eigen cultuur vinden binnen elke grote stad. Ook hier veel eet-, kruiden-, souvenir- en massagetentjes. En de geuren zijn hier zo anders en zo Oosters. Een andere toeristische trekpleister bleek “Fan Tan Alley” of ook wel “🉐🈵🈲” 😂 Bij het woordje “Alley” (steeg) word ik altijd nieuwsgierig. Dit bleek een super smal steegje met allerlei leuke winkeltjes maar één in het bijzonder trok Freek heel erg aan nl. een platen/CD-winkel. Het kleine winkeltje zat tot de nok toe gevuld met allemaal vinyl platen en CD’s. Merendeels uit de jaren ‘60, ‘70 en ‘80. Freek heeft zich daar zeker een half uur vermaakt terwijl ik het steegje met al zijn leuke winkeltjes verder afstruinde. Uiteindelijk terug gekomen in de keuze op 2 Pink Floyd CD’s gevallen die Freek nog niet had en al met al omgerekend net 10 euro kostte bij elkaar. Zijn dag was weer helemaal goed  😃⛩

Vervolgens ging onze wandeling weer een stukje terug naar het oude centrum totdat Freek zoiets had van ik wil nu wat drinken anders droog ik uit.

Market Square bleek een alleraardigst plein met een open binnenplaats te zijn in het centrum van de stad even gelegen naast China town, met maar liefst 35 gezellig lokale winkeltjes, eet- & drinkgelegenheden gevestigd in oude bakstenen gebouwen. Daar hebben we beiden een koud biertje (nou ja... biertje) gepakt en zo een tijd lang alleen maar mensen gekeken.

Ik dacht dan Nederland vol was van tatoeages maar Canada doet niet onder van Nederland. Sterker nog, de meest bizarre uitdossingen heb ik hier gezien. Tatoeages van kruin tot tenen. Piercings op plekken die je niet kun bedenken. Haren in de kleuren, paars, groen en blauw en alles wat daar tussenin zit en niet alleen onder jongeren maar ook oudere leeftijd. In de tijd dat ik in Amsterdam woonde keek ik niet op of om naar deze bonte stoet van mensen, maar moet toegeven dat ik er me nu wel weer enigszins over kan verwonderen en lach er maar om. Iedereen moet maar doen waar hij zich happy bij voelt.

Na onze slok op het terras hebben we onze spullen weer bij elkaar gepakt en zij nog verder geslenterd langs en door het indrukwekkende Victoria Conference Center (prachtig koperen art deco stijl gebouw). Dit blijkt het één na grootste conferentiecentrum van British Colombia te zijn met zijn 6.800 m2.

De weg werd weer vervolgd. Dit keer langs de “Fairmont Empress” ook wel aangeduid al “The Empress”. Dit oudste hotel van Victoria is een mega groot en luxe hotel met zo’n 464 kamers en overige suites en werd officieel 20 januari 1908 geopend en ligt in het oude centum tegenover de binnenhaven.

Aan de overkant zijn we gestopt bij het Information Center om meer informatie te krijgen over  Butchart Gardens. Hier had ik na het lezen van zoveel informatie nogal wat vraagtekens bij.

De schreeuwerige reclames poppen je tegemoet zodra je de naam Butchert Gardens ook maar op het Internet opzoekt. Verschillende instanties zoals TripAdviser enz. bieden in elkaar geflanste dagtrips aan naar dit bloemenparadijs. De één nog duurder dan de ander. Prijzen van 145 euro per persoon worden niet geschuwd en voordat ik ook maar iets reserveer wil ik hier het mijne van weten. In de getoonde advertenties kreeg ik nl. sterk de indruk dat je drukker was met iedereen van zijn of haar hotel op te halen om vervolgens maar zo’n 3 uur Butcher Gardens te bezichtigen. Dat leek mij niet geheel het plan. Eenmaal bij de balie van het Information Center mijn vraag te hebben gesteld, werd me meteen duidelijk gemaakt dat dit helemaal niet nodig was. Ik kon de kaartjes ook bij hun (plaatselijke VVV) kopen. De tickets waren maar CAD 33,00 (nog geen € 22,00) en waren niet aan een vaste datum gebonden en de tuinen konden van 09:00 tot 22:00 uur bezichtigd worden. Overigens is het zomerseizoen voor Butchart Gardens aangebroken (vandaar de verlate openstelling) zodat de tuinen ‘s avonds verlicht bekeken kunnen worden. Super! 👍🏼 Meteen 2 kaartjes gekocht.

Daarna zijn we langzaam terug na bus 14 gelopen. Even later weer langzaam afzakkend de stad  uit, terug naar onze camping. Al met al een erg indrukwekkende maar vermoeiende dag, mede gezien de warmte en het geslenter in de stad. Freek gaf aan als we zo door gaan, hij na de vakantie nog een vakantie nodig had om uit te rusten. Morgen maar een tandje terug en het even wat rustiger aan doen. De temperaturen beloven nl. nog wat extra warmte, 28 graden maar liefst! Wie had dit nu verwacht.

Tot morgen maar weer!

1. Moon:
    13 juni 2019
    Wat een prachtige dag en weer veel gedaan. Freek zijn PF collectie weer aangevuld 😉
  2. Tanja:
    13 juni 2019
    Hebben jullie nog wasbeertjes gezien in Victoria? Langs de haven?
  3. Familie Heck:
    14 juni 2019