Trip naar Ubud 🥥🐒🌴

8 november 2018 - Ubud, Indonesië

Vandaag was het eindelijk dan zover. Onze trip naar Ubud.

Vanochtend liep de wekker al om 06:45 uur af. Geen tijd te verliezen dus hup... naast mijn bed en onder de douche. We hadden om 08:30 uur met onze gids afgesproken. Wendy had gisteren al via een privé-bericht contact gelegd op advies van haar 2 werkgevers Sonja & Ton, die hier onlangs op huwelijksreis zijn geweest. Als ik het goed begrijp heeft half Rosita’s (Wendy’s werk) gebruik gemaakt van deze gids en iedereen is erg enthousiast dus we gaan het zien. Nadat we waren aangekleed op een holletje naar het pancake restaurant, snel wat eten, sapje en een koffie en vlak voordat we klaar waren kreeg Wendy al een berichtje dat onze gids zat te wachten in de lobby van het hotel. Eenmaal aangekomen hebben we direct kennis gemaakt met een slanke Indische man met lange paardenstaart die zich voorstelde met de naam Putu. Hij kwam als erg bescheiden en vriendelijk over. Liet ons netjes instappen en vroeg ons wat we vandaag als eerste wilden zien. Putu had een geplastificeerde kaart van Bali achter zijn zonnenklep gestoken die hij tevoorschijn haalde en diverse plaatsen aanwees die de moeite waard waren. Toen we eenmaal wat keuzes hadden gemaakt verlieten we het terrein van het hotel. Eerst door de drukte straten van Legian, vervolgens overgaand in het nog drukkere Kuta maar langzaam aan veranderde het landschap in een steeds vriendelijker en minder druk landschap met rijstvelden, palmbomen, tempeltjes en straatventers richting onze eerste stop. In Kesimar bezochten wij voor voor het eerst een originele Barong & Kris dans. 👹 Een van de vele traditionele dansen op het eiland Bali. De dans is gebaseerd op het goede en het kwade. De dans wordt uitgevoerd door de leeuw-draak Barong en Rangda de heks. Begeleid door gamelanmuziek.

Na afloop zijn we doorgereden naar de enige echte Buddha to Buddha zilverfabriek en shop in Batu Bulan. De mannen waren druk bezig met zilver smelten, buigen polijsten in een redelijk primitieve werkomgeving. Daarna hebben we nog een tijd lang doorgebracht in de winkel waar alle eindprodukten te bewonderen waren. Het zilver is hier zo betaalbaar dat menig toerist hier regelmatig groots inslaat, om het vervolgens thuis online te verkopen. 💍

Na afloop zijn we doorgereden naar een traditioneel Indisch restaurant met de naam I Made Joni met uitzicht over rijstvelden. 🌾🌾 Daar hebben we ieder een lokaal Indisch gerecht genomen vergezeld met een Balinees Bintag biertje.

Na afloop hebben we onze trip voortgezet. Nu richting Monkey Forest in Ubud. Wat een geweldige ervaring was dit. Eenmaal langs de receptie van het park eerst de regels doorgenomen hoe we moesten omgaan als een aap ons zou benaderen. Niet voeden, niet recht in de ogen kijken, niet gillen enz.  Na nog geen paar honderd meter kwamen we de eerste apen al tegen. Zo schattig maar ook zo vreemd deze dieren met hun menselijk trekjes van zo dichtbij mee te maken en niet zoals in Artis achter dikke tralies. We hebben na hartelust erop los gefotografeerd en menig grote aap zag je denken “daar heb je weer zo’n stomme toerist, laat ik mijn hoofd maar weer eens omdraaien”. Vreselijk gelachen om de gekke streken die ze onderling met elkaar uithalen. Heerlijk door dit oerwoud gewandeld met zijn schitterende bomen met enorme lange luchtwortels. Bij terugkomst op de parkeerplaats zijn we de auto weer ingestapt naar het laatste deel van onze trip. Wendy wilde nog heel erg graag naar een echte lokale mark in Sukawati, niet bekend bij toeristen, dus de trip ging verder buiten de grenzen van Ubud. Wendy was op zoek naar een echte Sarong die zij zo prachtig vond, maar nergens echt kon vinden. Zo zijn we uiteindelijk gedropt op een plek die ik niet snel zal vergeten. De foto’s die ik zal bijvoegen spreken voor zich. Daar hebben we onze ogen uitgekeken naar de inheemse bevolking,  bijzondere fruitsoorten, kruiden, vis, bloemen en verder te veel om op te noemen. Ik zal morgen even kijken hoe de plaatsook alweer heet. Eenmaal vanavond laat terug aangekomen in het hotel hebben we afscheid genomen van Putu met de afspraak morgen nog eenmaal graag gebruik te willen maken van zijn diensten. Het was echt een top dag en waren erg blij met alle uitleg over de Balineese gewoonten, gebruiken en rituelen enz. Na terugkomst op onze kamer van alle spullen verlost om nog even snel naar beneden te gaan en een hapje te eten. Dit leer hadden we maar weinig trek. Tegen alle voornemens in nam Wendy dit keer maar een pizza en ik een bord spaghetti met zeevruchten. Na afloop zijn we nog even over de Pasar Malen (avond markt) gelopen waar Wendy eindelijk vond wat ze zocht, haar traditionele Sarong, en dat nog wel aan het einde van de hoteltuin. Het was weer een geslaagde dag en zo zijn we na afloop doodmoe in slaap gevallen met op de achtergrond het enorme gekletter van de Balinese moesson. 💦💦💦 Selamat Malam! 🌛

1. Marjanne nieuwboer:
    Geweldig
  2. René:
    8 november 2018
    Wat een ervaringen. Klinkt goed allemaal.
  3. Freek:
    8 november 2018
    Ik zie de spullen wel thuis als je alles in het vliegtuig krijgt!!
  4. Adriaan Borsjé:
    9 november 2018
    Goed bezig zus en nichtje! Leuk om dit mee te mogen maken in de berichtjes hier 👍
  5. Jennifer:
    9 november 2018
    Wat fijn om jullie ervaringen te lezen. Nu komen mijn mooie herinneringen naar boven. 😍
  6. Mama:
    9 november 2018
    Lieve Marianne en Wendy. Ik geniet erg van jullie reisverslag. Ik volg jullie hier op de voet. Heb je nog iets gehad aan de airco-tip van Adriaan, en slaap je nu beter?

Heb je nog iets van zilver gekocht, als het zo spotgoedkoop is? Hoe lang duurt het regenseizoen? kus mama
  7. Marianne:
    10 november 2018
    Hallo Mama, wat super leuk dat we een reactie van jou lezen. De airco tip hadden we al uitgeprobeerd, maar haalt hier weinig uit. Je kunt de airco hier niet bij afwezigheid laten draaien omdat je de kaart (die je nodig hebt om dw airco te laten draaien) mee moet nemen om daar de kamerdeur weer mee te moeten openen. Bovendien als we deze een tijd lang laten draaien en dan vervolgens uitzetten, is het binnen een uur weer bloedheet in de kamer. We missen hier een balkon of iets dergelijks om de boel open te zetten voor wat frisse lucht. Voor je vraag of we wat zilver hebben gekocht is het antwoord ja. Wendy heeft een leuke ketting en een Buddha to Buddha ring gekocht. Ik ook een ring en 2 paar zilveren Balinese oorringetjes. Hoe lang het regenseizoen duurt, geen idee. Heb ik me niet echt mee bezig gehouden. Misschien even Googlen om daar achter te komen. Vanavond post ik mijn blog over gisteren maar was gewoon te moe en we voden zo weer duur Putu opgehaald. Zit nu nog in de ontbijtzaal. Heb wel wat mooie foto's van onze eerste rondtrip van de eerste dag geplaatst. Kijk maar even. Kus van mij en Wendy vanuit hier 😘