Dag 4 Antwerpen 🚎😉🍫🍫👌🏼🚇

26 augustus 2019 - Brecht, België

Vandaag alweer onze laatste dag. Omdat we al een ticket hadden gereserveerd voor de CityTour (hop on-/hop off bus) moesten we vroeg in de benen. Bovendien hadden we de afgelopen dagen de nodige spulletjes gekocht en moesten deze allemaal nog een plekje krijgen in onze kleine weekend trolley voor zover mogelijk. Eenmaal gedoucht en aangekleed was het een passen  en meten totdat elk hoekje en gaatje volgepropt was. De rest moest maar in overige losse tasjes. Na nogmaals de kamer te hebben geïnspecteerd zijn we naar beneden gegaan en hébben we daar onze spulletjes achter de receptie gestald. Nu de opstartplek voor onze Citytour vinden. Deze bleek tegenover een klein etablissement op het grote Astridplein. De eerstvolgende bus zou om 10:30 uur vertrekken. Dat gaf ons nog nét tijd  om te ontbijten. Na een omelet en een kop koffie hup de bus in waar ons werd uitgelegd dat we de audiotour konden volgen via kanaal 4 in het Nederlands. Toch wel fijn dat we dit keer eens bevoordeeld zijn en niet alles in Chinees, Russisch en Spaans is vertaald.

Zo leidde de bus ons langs diverse bezienswaardigheden die meer dan de moeite waard zijn om bij een volgend bezoek eens aan een nadere inspectie te onderwerpen. Helaas was het voor vandaag geen optie omdat we om 14:44 uur al de trein naar Nederland moesten halen en eenmaal uitstappen betekende niet op elk willekeurig moment weer opstappen. Er zou maar 1x per uur een Citytour bus langskomen. Wist je bijv. Dat 8% van het bruto nationaal inkomen leeft van de diamenten industrie en dat 10% van de Antwerpse bevolking Joods is. De gemiddelde diamantopbrengst 18 miljard bedraagt? Slechts 8% van de ruwe diamant wordt verwerkt tot sierraad en de rest is hiervoor niet geschikt en wordt gebruikt voor de industriële sector.

Na de hele tour te hebben afgemaakt kwamen we weer aan op het Astridplein. Daar zijn we nog even de weg overgestoken en China town ingelopen maar dat stelde weinig voor. Wel zagen we een super mooie zaak met allerlei biljarttafels, roulette tafels, dartpijlen en -borden, kaartspellen en 101 verschillende soorten keujen.  Nadat we alles hadden bewonderd hebben we nog wat gedronken en zijn als afsluiter het Chocolade museum binnen gegaan. Hier werd door middel van een audiotour een uur lang de geschiedenis van de chocolade verteld en het belang voor België als een van de grootste afnemers van cacao en producenten van chocolade. Van cacaoboon tot Belgische praline werd haarfijn uitgelegd met als afsluiting het proeven van zo'n 10-12 verschillende soorten chocolade. Ieder land met zijn eigen geur, smaak, aroma en wist je dat er zelfs een rode variant bestaat?

Dit was echt zeer leerzaam en een absolute aanrader als je gek bent van chocolade. 🍫👌🏼

We hebben alles netjes binnen de tijd gered en na afloop onze spulletjes in het hotel opgehaald. We zitten nu heerlijk in de trein weer terug naar Nederland al snoepend van onze grote kersen gekocht op de Antwerpse markt. Voor nu hoop ik dat jullie het weer leuk hebben gevonden. Ik in ieder geval wel.

Tor een volgend reisverslag! 😉😊❤

1. René:
    26 augustus 2019
    Weer en mooi verslag. Goede reis terug
  2. Marjanne nieuwboer:
    Zeker, leuk xxxx
  3. Serena:
    26 augustus 2019
    Wat weer onwijs leuk om te lezen kan je dat toch goed hey echt knap! Kan er straks een bundel van laten maken! Xxx