Dag 1: Antwerpen 2019 😉🍻🚆

23 augustus 2019 - Antwerpen, België

Tja, en dan zo maar mijn 2e vakantieblog dit jaar.

Ik was eigenlijk niet  van plan iets te schrijven voor die 4 dagen dat we maar in Antwerpen vertoeven, maar vind het te leuk om het te laten voor wat het is.

Eind juni begon het toch te kriebelen. Vorig jaar gingen Astrid en ik voor een korte vakantie naar Lissabon, en deze was ons prima bevallen, dus dit was voor herhaling vatbaar.  Zo gezegd zo gedaan. Ik had zitten broeden op waar we dit jaar samen naar toe zouden gaan, en had al de nodige ideeën laten passeren.

Liverpool, Parijs, Oost-Europa... maar ergens trok mij de lange reis en het gedoe met vluchten en gewicht koffers me niet. Waarom dit jaar niet eens  met de trein? Astrid heeft immers een OV-studentenkaart en deze zou vanaf 16 augustus (einde zomerstop) weer zijn ingegaan. Bovendien reist zij gratis op doordeweekse dagen en reizen binnen Nederland kost haar niets en ik reis met 40% korting. Dit moest nader onderzocht worden. Zo ontdekte ik al snel dat zij tot de grens gratis reist en vanaf Nederland-Antwerpen slechts voor 7 euro, daarnaast ben ik voor 25 euro klaar. De beslissing was dus snel genomen. Geen gedoe met uren rijden, wellicht files, kans op een boete, parkeerproblemen in een vreemde stad maar heerlijk uit het raampje naar buiten kijken, wat lezen, spelletje om de mobiel of wat Netflixen en voor je het weet, rolt de Intercity Antwerpen Centraal binnen. De hele reis zou 1:51 uur duren dus prima te doen toch?

nu nog een hotel, maar waar? Mijn eis was: niet te duur, schoon, alles op loopafstand en geen verplicht ontbijt. Na een avondje internetten en de nodige websites te hebben bezocht, kwam ik toch uit op booking.com en dan voor het Century Hotel dat pal tegenover het monumentale station aan het Astridplein (jaja... jullie lezen het goed. Mijn dochter’s naar staat hier veelvuldig te lezen).

Dit mega groot station, ook wel Spoorwegcathedraal genoemd, werd in 1905 in gebruik genomen. Het gebouw bestaat uit een stalen perronoverkapping en een stenen stationsgebouw in eclectische stijl. In 2007 opende een tunnel onder het station waardoor Antwerpen-Centraal niet langer een eindstation is. Het Centraal Station werd al meermaals verkozen tot één van de mooiste stations ter wereld.

Zo waren we vandaag vroeg op en zaten we bepakt en bezakt om 08:35 uur in de trein van Almere Centrum naar Amsterdam Centraal om daar onze aansluiting te halen met de Intercity van 09:25 uur die ons zonder veel oponthoud naar Antwerpen zou brengen. Rond 11:15 uur stopte de trein in Antwerpen en even later stonden we op dit prachtige station. Na even rond gekeken te hebben hadden we snel de uitgang gevonden en stonden we even later in een smalle en drukke winkelstraat met rijen juweliers badend in het zonlicht want het weer was ondertussen schitterend geworden. Na even te hebben rondgekeken en nog eens het adres er hebben bij gezocht (Pelikaanstraat 20) zagen we het grote neon bord al op afstand hangen.

We waren in nog geen 400 meter bij ons hotel en eenmaal binnen, hadden we ons snel bij de receptie aangemeld. We waren duidelijk veel te vroeg. We mochten onze trolley achter de receptie zetten en rond 14:00 uur zouden onze kamers klaar zijn.

Die middag zijn we op goed geluk de stad in gelopen en hebben we onze eerste dag shoppend doorgebracht in winkelgebied De Meir. ‘s Middags ergens in een zijstraatje heerlijk geluncht met een paar gezonde sapjes om het geheel weg te spoelen. Na afloop zijn we einde van de middag met de nodige tassen terug gekeerd en hebben we alsnog ingecheckt en kregen we  de sleutel van onze kamer 706 op de 7e verdieping. Eenmaal aangekomen hebben we onze schoenen uitgeschopt, heerlijk een uurtje op bed gehangen en ondertussen uitgezocht waar we die avond zouden gaan eten.

De keuze was gevallen op restaurant het 11e Gebod (Gij zult genieten). Een geweldig onderkomen dat tegen de zijkant van de Onze Lieve Vrouwenkerk stond. De entourage laat niets te wensen over (zie de bijgevoegde foto’s) en we keken dan ook onze ogen uit.

Zo hebben we vanavond dus heerlijk Belgisch stoofvlees van het rund in Abdijbier en konijn in pruimensaus gegeten. Vergezeld met een echt Belgisch biertje. Na te hebben afgerekend zijn we langzaam terug geslenterd via alle smalle en pitoreske straatjes. Het grote Astridplein weer overgestoken waar een giga reuzenrad volledig verlicht hoog boven de huizen uit stak. Eenmaal terug op onze kamer mijn schoenen uitgeschopt om mijn arme branderige en poezelige voetjes rust  te geven 👡🥿👠

Morgen weer een dag. Voor nu....welterusten!

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corina:
    23 augustus 2019
    En.... staat er ook een rondleiding in het riool op het programma? Dat is namelijk aan te bevelen.
  2. Marjanne nieuwboer:
    23 augustus 2019
    Leuk hoor, genieten xx
  3. Familie Heck:
    24 augustus 2019
    @Corina, ik heb het ergens gelezen. Moet eerst het VVV opzoeken om te kijken waar het zit. Lijkt ons zeker leuk en een aangename en verkoelende afwisseling. Het wordt hier nl. vandaag 30C. 😎☀️