2e dag Vancouver-stad 🏬🛤🏙

31 mei 2019 - Vancouver, Canada

Mijn biologisch klokje is voor de derde keer op rij volledig de weg kwijt. Ben weer vroeg wakker geworden door al het fluiten van de vogels in ons park.

Het lijkt wel of de vogels hier in Canada in zoveel grotere getalen aanwezig zijn. De een fluit nog harder en indringender dan de ander. In Nederland daarentegen lijkt het wel of het aantal vogels in rap tempo afneemt. Ik herinner me als kind de vele musjes, roodborstjes, spreeuwen en tal van andere vogels bij mijn ouders in de tuin. Is dit de prijs die we ö voor ons veranderende milieu en de verstedelijking?

Om 05:10 uur naast bed gesprongen en me op de bank van onze slide-out genesteld om mijn blog van gisteren af te schrijven en alsnog te posten.  Eindelijk eens ongestoorde wifi op dit park waar het grootste deel nog in diepe rust is.

Vervolgens heb ik mijn boeltje bij elkaar gezocht en zachtjes de camper uit geslopen, door het nog slapende RV Park op zoek naar de douches. Voordeel van dit tijdstip is wel dat het douchewater nog lekker warm is en de douches nog heerlijk schoon. Na terugkomst in de camper was ook Freek uit coma ontwaakt.

Samen ons snel verder aangekleed, ontbeten, de boel de boel gelaten en rond 08:30 uur zaten we al weer in de SkyTrain op weg naar het centrum van Vancouver.

Bij het verlaten van ons eindpunt, Waterfront Station, bleek de Hop-on Hop-off bus al klaar te staan voor vertrek. Zonder te aarzelen zijn we direct in gestapt om dit keer de Green Line (of wel de Park route) te proberen. Eenmaal ingestapt hebben we de chauffeur uitgehoord wat nu echt de moeite waard was om te bezichtigen op de gekozen route. De man, met overigens een te grappig Mexicaans accent, adviseerde ons in Stanley Park uit te stappen en daar het Vancouver Aquarium te bezoeken.

Het Vancouver Aquarium (officieel de Ocean Wise Conservation Association) is een openbaar aquarium in Stanley Park in Vancouver. Naast een belangrijke toeristische attractie voor Vancouver, is het aquarium een centrum voor onderzoek op het gebied van zeeonderzoek, conservering en mariene dierenrevalidatie. De instelling probeert mensen er ook van bewust te maken wat afval en met name plastic doet met het milieu in zee en met de dieren die erin leven. Zo werd als voorbeeld de zeeschildpad genomen die als voedsel leven van kwallen. In een voorbeeld werd echter getoond dat een omgekeerde plastic zak snel wordt aangezien als kwal en dus worden er jaarlijks veel zeeschildpadden met plastic in hun maag teruggevonden.

Ook had deze instantie een witte dolfijn gered van de hongerdood doordat zijn bek en een deel van zijn vinnen verstrikt zat in plastic vissersnet. Een van de vinnen moest deels worden geamputeerd, maar het beest dartelde nu vrolijk rond in een enorm bassin.

Na het hele aquarium te hebben uitgekamd, werd het tijd voor de innerlijke mens. Het bleek buiten ondertussen schitterend & warm weer. ☀️😎

Na nog een tijdje door de mooie tuinen van dit park te hebben rondgelopen zijn we uiteindelijk neergestreken op het terras van het Stanley Park Paviljoen. Heerlijk uitkijkend over de mooie tuinen met zijn prachtige Rododendrons, 🌺 paarse Allium, de eerste rozen 🌹 en begonia’s. Daar hebben we samen heerlijk geluncht.

De laatste keer dan we hier waren was 2 jaar terug samen met onze dochter Astrid op één van onze allerlaatste dagen van onze vakantie. Wie had dit nu verwacht dat we hier nog eens zouden zitten!

Afijn, na onze buiken te hebben rond gegeten, om over het drinken maar niet te spreken (die Canadezen kennen geen normale inhoudsmaten. Glas lijkt wel een emmer zo groot) moest dit meisje weer voor de zoveelste keer pl..... Na afloop zijn we het park weer ingewandeld op zoek naar onze Hop-on Hop-off bus die snel weer was gevonden.

Eenmaal in de stad aangekomen nog even snel een oplaad-kabeltje gekocht in de Apple-store want, traditiegetrouw, moeten we iets vergeten in de koffer te stoppen. En zonder kabeltje, geen iPad en zonder iPad geen vakantie-blog. Dus....

Omdat we morgen weer vroeg op moeten, 10:15 uur vertrekt onze Ferrie naar het eiland, 🛳 nu maar eieren voor ons geld gekozen en het dichtstbijzijnde station opgezocht. Binnen 45 minuten waren we weer thuis waar we nog even lekker in de tuin hebben nagenoten met een wijntje en een late middagzon. Die avond maar eens simpel eten dus de Hollandse kaas op tafel, broodjes in de camper oven, brandalarm af laten gaan (lol), camper blauw, maar we weten in ieder geval dat die het dus doet.

Na de afwas en de koffie nog even een wandeling over het park gepland maar halverwege, bij het zien en bekijken van weer zo’n grote RAM pick-up truck, aangesproken door een jonge knul met sterk Canadees accent. Waar we vandaan kwamen en of we al vaker in Canada zijn geweest. Wat onze plannen waren en of we het leuk vonden om een drankje (!) te blijven drinken. Hij stelde zich voor als Brat en was hier samen met nog een vriendin en vriend om de wrekenden door te brengen. Zo werd onze planning om op tijd naar bed te gaan aardig in de war gegooid maar plannen zijn er nu eenmaal om spontaan te worden gewijzigd.

Freek een biertje en ik nog een wijn in een jampot (ja, je leest het goed) en zo hebben we nog tot half 12 aan een stuk door gezellig met elkaar zitten kletsen tot het echt tijd werd om op te stappen. Morgen is het weer vroeg dag.

Na hartelijk afscheid te hebben genomen snel doorgelopen naar onze RV om uiteindelijk doodmoe in slaap te vallen. Wekker gezet om 07:00 uur!

Trusten...... 🌝⭐️🌗💤

1. Bob Van der Vliet:
    2 juni 2019
    Weer een tof verhaal en wat genieten jullie toch!! Er is nog zoveel te zien in Vancouver.
  2. Familie Heck:
    6 juni 2019
    @Bob, I Know, maar we kunnen niet onze hele vakantie in Vancouver blijven helaas... Ik denk dat je daar al 3 weken zou kunnen doorbrengen en dan ben je nog niet uitgekeken.