Nog verder noordwaarts, richting Port Hardy ๐ŸŒ๐Ÿ†™๐Ÿ”๐Ÿ“Œ

3 juni 2019 - Port Hardy, Canada

Vanochtend enigszins verslapen, schrokken we om 09:30 uur wakker. Wat maakt het uit, we hebben immers vakantie.ย

Snel een douche gepakt, in de camper dit keer (prima te doen overigens) aangekleed, ontbeten en nog even voor de camper aan de picknick tafel onze laatste kop koffie gedronken. Ondertussen genietend van het schitterende uitzicht over de donkerblauwe baai.

Vandaag zouden we ons kamp verleggen naar Port Hardy. Deze plaats met misschien effe 4.200 inwoners ligt zoโ€™n 233 kilometer noordelijker van Campbell River, aan de Noord-Oost kant van Vancouver Island. Ik weet niet precies wat ons nu zo trekt om naar een nog noordelijker en kouder deel van het eiland te gaan, maar we vinden dat we dit ook gezien moeten hebben als we dit eiland met al zijn verschillen willen bezoeken. De Natives hebben ook hier hun stempel gedrukt. Verschillende vreemde plaatsnamen, totempalen en andere typische native versieringen vindt je hier op winkels of andere tekenen langs de kant van de weg.

De offline navigatie meldt dat we nog maar 219 kilometer rechtdoor moeten rijden en dus heeft het weinig zin om goed op te letten met uitzondering dan van overstekende elk (eland), cougars (poema), beren enz. ๐Ÿพ๐Ÿป

Mooi, eindelijk dus wat tijd om mijn offline vakantieblog te schrijven en bij wifi achteraf te posten.ย

De weg is lang met links en rechts heel, heel veel bomen. ๐ŸŒฒ๐ŸŒฒ๐ŸŒฒZo nu en dan struiken gele brem, mooie paarse Lupinus en aan de horizon wit besneeuwde bergen. Zo rijden we op ons dooie akkertje naar het Noorden. Eerst nog enigszins frisjes, maar al snel wordt het warmer en gaat de hoody uit. ย

Rond half 3 stoppen we even aan de kant om samen een broodje te eten, wat te drinken en onze benen te strekken. ๐Ÿคธ๐Ÿฝโ€โ™‚๏ธ Na afloop hebben we snel onze propvolle vuilnisbak geleegd in een openbare en beer-vrije stortbak (vergeten vuilniszakken te kopen). ๐Ÿšฏ

Even later draaiden we de weg weer op om het laatste stuk naar Port Hardy af te leggen. Deze plaats leefde voornamelijk van de kopermijnen, visvangst (zalm) en de houtkap. De kopermijnen zijn inmiddels gesloten maar de rest is nog volop aanwezig.mAls je aan het einde van Highway 19 de plaats binnenrijdt, na verschillende rivieren en bruggen te zijn overgestoken, zie je links een enorme rivier waar tal van grote boomstammen drijven op weg naar hun eindbestemming.ย

Deze plaats die zich presenteert als โ€œhet einde van de bewoonde wereldโ€ is een uitvalbasis voor het verkennen van de omringende natuur. Je kunt hier o.a. Ook kajakken, duiken en walvisspotten. Ook heeft deze plaats het Port Hardy Museum die veel verteld over het leven van de First Nations en de vroege kolonisten. Verder kun je hier prima wandelen.

Na nog wat kleine boodschappen te hebben ingeslagen, en wat wifi van de supermarkt teย hebben gebruikt,ย  snel het adres van een dichtstbijzijnde en goed aangeschreven camping opgezocht.ย  Nog maar 3 kilometer. Eenmaal de camping opgedraaid de receptie binnengelopen om daar navraag te doen of er nog plekken beschikbaar zouden zijn voor 1-2 nachtjes.ย

Helaas, de beste man gaf aan al helemaal vol te zitten (en dat begin juni) omdat de Ferry vanavond zou aanmeren in het dorp en daardoor alle plekken gereserveerd. Bovendien moest hij 1/3 van zijn plekken missen omdat een 6-tal bomen waren omgewaaid en zijn elektriciteitshuisje hadden geraakt.ย

Hij wist ons wel te vertellen dat zijn buurman Port Hardy RV Resort, even verderop, nog wel plekken over hard. 1000x excuses voor deze overlast. De beste man hoeft zich toch niet te verontschuldigen tegenover ons? Het is meer vervelend voor hem!

Afijn, weer de camper ingestapt om vervolgens nog zoโ€™n halve kilometer door te rijden en dit keer hadden we wel beet. Er was nog genoeg plek. We mochten naar achteren doorrijden en onze eigen plekje uitzoeken. Zo heeft Freek onze RV tegen de rivier aan geparkeerd op staplaats 20 en na afloop hebben we ons weer gemeld bij de receptie waar we maar liefst het lumineuze bedrag van CAD 41,48 (omgerekend zoโ€™n Euro 27,45)ย hebben moeten afrekenen voor 1 nacht met water, elektriciteit, wc en douches. Zelfs op het terrein staat een overdekt gedeelte met allemaal barbecues. Morgen maar eens kijken wat er verder hier te doen is.

Nu zitten we heerlijk aan onze stukjes gerookte Sockey zalm en een glas Ginger Ale/biertje. ๐Ÿน๐Ÿบ

Morgen weer een dag! ๐Ÿ‘‹๐Ÿผ

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

Fotoโ€™s

1. Marjanne nieuwboer:
    4 juni 2019
    oooo wat is dat genieten zeg, jullie hadden mij in je koffertje mee moeten nemen
  2. Familie Heck:
    6 juni 2019