Dag 5: Kampa Eiland & Praagse burcht

3 juli 2023 - Praag, Tsjechië

Vandaag hadden we niet een echte planning. Vanochtend eens heerlijk uitgeslapen en pas laat aan ons vega ontbijt. Deze keer wafels met maple siroop en vega spek en ik aan vega granola smoothie bowl en een dubbele espresso vergezeld van een glas verse watermeloen limonade en we kunnen er weer tegenaan.

Omdat we toch wel erg nieuwsgierig waren naar het openbaar vervoer, zijn we maar eens wezen informeren bij de balie van het hotel. We waren werkelijk stomverbaasd. Een standaard 24 uurs kaart kost hier 120 CZK (5,05  euro) maar voor mensen tussen 60-65  jaar halve prijs en quess what... vanaf 70 jaar gratis! Freek kan dus overal gratis in, waar maak je dit nog mee? 😜 Waarom moet bij ons toch alles zo mega duur zijn en 3x zoveel kosten als elders?

Afijn, de beslissing was snel genomen. We konden ons wat verder verplaatsen voor effe 2,50 euro dus kozen daarom vandaag om met de tram naar Kampa eiland te reizen. Binnen nog geen 20 minuten waren we aan de andere kant van de rivier de Moldou.

Kampa eiland is een oase van rust vlakbij de met toeristen bezaaide Karelsbrug. Weinigen weten dat aan de zuidkant van deze brug een paradijsje ligt. Het park staat vol bomen en je kunt daar prachtig wandelen langs de rivier de Moldou. Ook heeft het eiland voldoende vermaak zoals caféterrassen, pleintjes met mooie standbeelden, gekleurde huizen, nog meer kerken (hoe kan het ook anders) en enkele souvenirwinkels. Wat hier erg gewild is, zijn houten marionettepoppen en uiteraard Boheems glas.

Ook aan de innerlijke mens moest gedacht worden en hebben we eindelijk de Trdelnik geprobeerd Deze lekkernij vindt je op elke hoek van de straat. Zowel kraampjes alsook een hele keten van Trdlo verkopen deze zoete lekkernij die oorspronkelijk uit Hongarije komt. Je kunt het het best omschrijven als een zoet hoorntje van brooddeeg, wat gedipt kan worden in chocolade met of zonder diverse soorten nootjes en gevuld kan worden met fruit, softijs of slagroom. We hebben gesmuld van deze lekkernij die ook een enorme knoeiboel geeft als je dit niet snel genoeg op eet, maar water en servetjes doen wonderen.

Vervolgens zijn we weer verder doorgelopen steeds steiler en steiler omhoog en weer de nodige kerken met pracht en praal van binnen bezocht waarvan de Sint-Vituskathedraal wel imposant groot en  erg indrukwekkend was. We eindigden bovenaan voor een mega grote poort met wachters. We bleken voor de Praagse burcht te staan. Een koninklijk paleis wat dateert uit de 9e eeuw voor koningen van Bohemen. Heilige Romeinse keizers en presidenten van Tjecho-Slowakije en de Tjechische Republiek. Omdat de tour weer enkele uren zou duren en het ons aan tijd ontbrak, hebben we hier niet meer voor gekozen maar zijn langzaamaan weer naar beneden gelopen. Hier en daar nog wat mooie foto's geschoten van het adembenemende uitzicht over Praag. Eenmaal beneden aangekomen stopte letterlijk onze tram 22 voor onze neus. We zijn dus snel ingestapt om weer terug te keren naar ons hotel. Nog even in de tuin van het hotel een drankje genomen en met Wendy gebeld om vervolgens af te zakken naar onze kamer.

Vanavond hebben we een tafel gereserveerd bij Sia Restaurant. Op internet werd ons aangeraden hier te reserveren. Een Aziatisch restaurant met een waanzinnig hippe aankleding een zéér uitgebreide menukaart. Verspreid over drie verdiepingen vind je 'n. drie verschillende keukenstoelen elk hun eigen specialiteiten serveren. Je hebt keuze uit dim sum, peking eend en gerechten van de Japanse grill.

We gaan het zien. 🍜🍚🥣🥡