Dag 4: Culinaire wandeltocht door Praag

2 juli 2023 - Praag, Tsjechië

Via een blog op Pinterest werd ik geïnformeerd over de diverse culinaire pareltjes in Praag. Niet te verwarren met de toeristenrestaurants waar je een aangepaste hap voorgeschoteld krijgt, en deze bij lange na niet te vergelijken is met de echte lokale Tjechische keuken en na afloop nog zo'n slordige 30% meer voor betaald.

Mijn interesse was gewekt en dus Googlede ik nog wat verder naar meer informatie, totdat ik stuitte op deze culinaire tour van 4 uur door de stad Praag met diverse stopmomenten om lokale gerechten te proeven en hier meer uitleg over te krijgen. De keuze was snel gemaakt en zo hadden we 2 tickets geboekt voor vandaag om 12.30 uur. Verzamelen bij activiteitenaanbieder Eating Europe Food Tours. Onze gids Helena stond ons al op te wachten bij de Lod' Pivovar-Brouwerijboot. Of we alvast naar binnen wilden gaan en aanschuiven bij de andere 8 van het gezelschap. Ze was nog in afwachting van 2 andere mensen. Ons gezelschap bleek te bestaan uit voornamelijk Amerikanen en een stel Canadesen. Wij waren de enige uit Europa. Onze gids Helena stelde zich in het kort voor. Zij kwam van oorsprong uit Bulgarije, had een stevige toeristische achtergrond, half Europa afgezworven en overal gewerkt, maar uiteindelijk hadden vrienden haar overgehaald om voor een jaartje naar Tsjechië te komen. Het zou haar hier zeker gaan bevallen. Het beviel haar uiteindelijk zo goed, dat ze hier nu alweer 16 jaar woont en niet de behoefte heeft om hier weg te gaan. Helena vroeg ons allen om ons in het kort voor te stellen. Wie ben je, waar kom je vandaan, wat brengt je hier, zijn er bezienswaardigheden die je al hebt gezien of nog graag  zou willen zien, wat beveel je aan en wat misschien juist niet. Zijn er nog restaurants die zij niet kent en aanbevelingswaardig zijn, dan gaat ze op onderzoek uit of dit wat voor haar gasten is. Ons vega restaurant (Palo Verde) bij ons hotel wat voor haar dus interessant.

Na onze voorstelrondje werd ons eerst uitleg gegeven over Praag en zijn vele bekende bieren en werd er een inventarisatie gedaan welk van de 3 lokale bieren wij wilde drinken (of iets non-alcoholisch), gebrouwen aan boord van deze brouwerijboot. Daarnaast kregen we een plaatselijk voorgerecht genaamd Hermelín, een Tjechisch schimmelkaasje wat het midden houdt tussen Camenbert en Brie. Deze kaas kan op verschillende manieren worden klaargemaakt maar wij hadden de ingemaakte variant met uien, pepers, diverse kruiden in olie. Dit eet je samen met een stuk speciaal  bruin brood, vergezeld met een goed glas bier.

Na dit voorproefje zijn we vertrokken en kon de tour pas echt goed beginnen. Langs een zeer oud klooster, prachtig oude gebouwen, nog mooiere kerken die we zowel van buiten maar zeker ook van binnen hebben bewonderd. Afgewisseld met diverse proeverijen (16 in totaal) in 6 verschillende eetgelegenheden die populair zijn bij de lokale bevolking. Praag staat bekend om zijn kleine sandwitches, Chlebíček genaamd. Als je de vitrines bekijkt, is dit een lust voor het oog (zie de foto's). Hier kregen wij 2 smaken geserveerd. Één met rosbief samen met ander goed afgestemde smaken en de ander met een lokale ham.

20230702_13472320230702_13505020230702_135533

Daarnaast ontdekten we verborgen kerken, die we zeker niet hadden gevonden in deze weggestopte zijstraatjes en steegjes. Wat werkelijk het bezichtigen waard was, is de St. Jakuba kerk (St. Jacobus kerk). Deze Gotische kerk werd oorspronkelijk in de 13e eeuw gebouwd maar werd kort daarop deels verwoest door brand. De kerk werd uiteindelijk rond 1689 herbouwd in barokstijl en heeft vele donaties gekregen van rijke en welgestelden. Beelden in deze kerk zijn deels van goud en het verhaal gaat de ronde dat, ook in die tijd, de kerk niet vrij was van diefstal. Iemand zou goud hebben willen stelen maar moest dit bekopen met een afgehakte had. Deze verschrompelde hand hangt bij binnenkomst van de kerk boven de entree bij wijze van waarschuwing.  Of het waar is, niemand kan dit bevestigen.

20230702_14114820230702_14120320230702_141441

Op onze doortocht naar een 4e proeverij liepen we tegen een enorme stoet Hare Krishna-aanhangers aan. Ik ken de beweging nog wel vanuit het verleden op de Dam in Amsterdam, maar dit was zoveel groter. Het leek wel het één of ander feest wat werd gevierd met in het midden een enorm altaar met bonte kleuren zoals we die van ze kennen. Iedereen zingend en dansend in kleurige kledij. Het was een leuke afwisseling en ik kon het dan ook niet laten om dit even vast te leggen op film.

20230702_14333120230702_143334

Onze volgende stop was bij Špejli. Hier kregen we een sterk getrokken vlees met groenten bouillon waarin brooddumplings lagen. Ook dit keer kregen we weer de nodige uitleg met name over dumpling die hier op 101 manieren worden klaargemaakt van zowel brood alsook van aardappel.

20230702_15045020230702_152724

Na deze proeverij hebben we nog een schitterend postkantoor bezocht, Česká pošta, wat tegenwoordig Nationaal erfgoed is. Dit prachtig hoofdpostkantoor in neorenaissance stijl in 22 uur per dag geopend. We wisten niet wat we hoorden.  Het kantoor is enkel voor publiek gesloten van 0.00 tot 02.00 uur.

20230702_155259

Onze volgende stop was bij Café Louvre. Het is een van de bekendste restaurants in Praag en geldt al meer dan 100 jaar als intellectuele hotspot. Niemand minder dan Albert Einstein en Franz Kafka kwamen hier om de krant te lezen en een potje biljart te spelen. Het interieur is nog onveranderd gebleven wat veel luxe en sfeer uitstraalt. Hier kregen we ons 5e, en dit keer hoofdgerecht geserveerd. Een typisch lokaal gerecht genaamd svíčková. Een langzaam gebraden enteocote/rosbief in een romige groentensaus met in het midden een schijf citroen en compote en gekookt met slagroom. Wie had zo'n combinatie kunnen verzinnen, maar het was verrassend lekker.

Dag 4: Svíčková na smetaněDag 4: Het statige Café LouvreDag 4: Het statige Café Louvre

Na dit hoofdgerecht was het maar 200 meter verderop waar we weer werden opgewacht voor dit keer ons 6e en tevens laatste gerecht. Dit keer was het een desert van warme Apfelstrüdel met noten en kaneel, poedersuiker en slagroom met daarnaast een klein kannetje vanillesaus.

Dag 4: Apfelstrudel met slagroom

Eindelijk kwam hiermee onze ruim 4 uur durende wandeling ten einde. Het is maar goed dat mijn Samsung stappenteller mij vertelde dat ik toch weer braaf ruim 6,5 km had gelopen en maar zal bij lange na niet de calorieën eraf hebben gelopen die we vandaag naar binnen hebben gewerkt, maar de tour was het meer dan waard.

Voor ons vanavond geen eten meer! 🤣🍻😉

1. Marianne B:
    2 juli 2023
    Na zo'n culinaire wandeling is het lekker uitbuiken en slapen...
    Morgen gezond weer op voor de volgende belevenis.
  2. René:
    2 juli 2023
    Bier en spijs in Praag! Maar wel veel uitgebreider dan de vier/spijs wandelingen in Nederland en met een gids waardoor je op interessante plekken komt.
    Leuk!