Dag 3: Het Nationaal museum

1 juli 2023 - Praag, Tsjechië

Vandaag hadden we een dagje cultuur snuiven gepland. We hoopten zo wat minder kilometers te maken maar niets is minder waar. We zijn meer gesloopt dan verwacht met al de staan en slenteren van de een naar de andere zaal maar wat was het mooi.

Het Nationaal Museum in Praag, ook wel bekend als het Narodni Museum, is een van de oudste en grootste musea van Tsjechië. Het werd opgericht in 1818 en is sindsdien een integraal onderdeel van het culturele en historische erfgoed van Praag. Het herbergt een indrukwekkende collectie van meer dan 14 miljoen items, waaronder natuurwetenschappelijke collecties, historische voorwerpen en artistieke schatten.

De architectuur van dit museum is fabelachtig mooi en heeft menig oorlog doorstaan.  De 1e en de 2e WO en vervolgens hadden de Russen hier ook nog hun stempel op gedrukt, maar telkens hebben ze het museum weer opgebouwd en weer opengesteld voor het publiek.

20230701_110938

20230701_11091220230701_11250920230701_123059

Naast hele hallen vol met dieren door de evolutie heen waren er ook hallen vol mineralen. Deze tentoonstelling bevat meer dan 10.000 exemplaren van over de hele wereld. Met zeldzame mineralen en edelstenen, waaronder meteorieten en edelstenen, geeft de tentoonstelling een fascinerend inzicht in de wetenschap van de mineralogie. Om hier heel veel verder over uit te weiden heeft weinig zin. Je moet dit met eigen ogen zien om te zien hoe indrukwekkend deze verzameling is. Zelfs lichtgevende exemplaren werden getoond. Voor de duidelijkheid heb ik de nodige foto's van deze dag bijgevoegd.

20230701_12345220230701_125822

Na afloop zijn we nog naar een Ierse pub gelopen om daar de Formule 1 te volgen en zoals gewoonlijk werd Max weer nr. 1. Na afloop zijn we terug naar huis gestrompeld, helemaal gaar maar voldaan.

20230701_154853

Nu voetjes omhoog en ons krantje lezen en deze blog schrijven en zo maar eens kijken of we ergens nig wat te eten kunnen scoren.

Morgen weer een dag. 😉

1. S. Zaghrat:
    2 juli 2023
    Jullie zijn heerlijk aan het genieten...wat mooi om te zien 🤗😘
  2. Familie Heck:
    2 juli 2023
    Dankjewel Saïda. Er is hier gewoon te veel te zien in zo'n korte tijd. Wat een geweldige stad is Praag. De moeite van het bezoeken waard. 😃