Dag 2: Verkennen Praag

30 juni 2023 - Praag, Tsjechië

Gisteren lagen we op tijd in ons mandje met het idee om vandaag op tijd op te staan om zoveel mogelijk uit onze dag te halen. Om 08.00 u liep het wekkertje af dus hup, snel onder de douche en naar ons tofu-restaurant. Freek ging voor een avo & tofu toast (wat we ons daar ook bij mochten voorstellen) en ik had mijn zinnen gezet op een chocolate wafel met vers fruit. Samen met de dubbele espresso en een glas sinasappelsap hadden we weer genoeg brandstof om onze dag mee te beginnen.

Na ons ontbijt zijn we langs het Nationaal museum linksaf geslagen de grote boulevard op, Gisteren had ik via een nieuw app GetYourGuide 2 tickets geboekt voor entree en gids oude stadhuis & astronomische klok. Helaas bleekheid oude stadhuis gesloten i.v.m.restauratie maar daarvoor in de plaats kregen we een middeleeuwse ondergrondse en kerker historische rondleiding. De gids vertelde ons de geschiedenis over deze onderaardse kamers uit de 12e tot de 14e eeuw, verhalen over de kerkers en executies, haar architectuur, overstromingen. De rondleiding werd zeer levendig verteld en ik ben maar blij dat ik in die tijd niet geleefd heb. Ook de klim naar boven in de astronomische klok is het meer dan waard. Het uitzicht is echt fabelachtig. Dan besef je pas hoe nietig we zijn en hoe groot de stad Praag eigenlijk is met al zijn mooie rode en koperen daken en tussen al dat moois stroomt de brede rivier de Moldou.

20230630_11472320230630_12050120230630_130424

Na al dit moois te hebben gezien zijn we weer verder doorgelopen, richting de rivier. Je komt hier echt ogen tekort. Zoveel leuke winkeltjes, mooie architectuur, prachtige kerken, gezellige terrasjes. Teveel om op te noemen. Na nog wat kerken in en weer uit te zijn gelopen kwamen we aan bij de Karelsbrug. Een 14e-eeuws historische brug over de rivier de Moldou, vernoemd naar keizer Karel IV. Deze brug staat vol met prachtige beelden (deels gerestaureerd en schoongemaakt) en kraampjes met kunstenaars die je natekenen, silhouetten knippen of muziek maken. Daar zijn we overheen gewandeld naa4 het ander deel van Praag, maar uiteindelijk aan het eind toch weer omgedraaid.

Gisteren kwamen we nl. op onze wandeling door de stad een museum tegen genaamd Galarie of Steel Figures. Dat wilde we nog heel graag zien. Hier staan allemaal bekende figuren uit de filmwereld en ook deels auto's en motoren die gemaakt zijn van allerlei auto- en motoronderdelen. Zo gaaf en zo ontzettend knap. Het museum bestaat uit 2 etages. Na de entree wordt je al verwelkomt door Donal Duck, een schattige mini en de nodige bekende marvel figuren en in de hoek Game of Thrones. De foto's die ik bijvoeg zeggen genoeg. We hebben daar een dik uur rondgelopen en omdat het begon te regenen, ons bezoek afgesloten met een Aprol Spritz en een glas bier.

20230630_15460020230630_151101

De rest kun jezelf wel invullen. We hadden geen voeten meer over na zo'n 8 km slenteren door de stad. Dus richting hotel waar we de rest van onze avond hebben doorgebracht en plannen hebben gemaakt voor morgen. Nog een laat vega hapje met een drankje.

Morgen wordt het gezien het weer (somber maar niet koud) het Nationaal museum hier vlak om de hoek).

Trusten!