Dag 1: Vertrek Praag

30 juni 2023 - Praag, Tsjechië

Na jaren van werken heb ik dan eindelijk mijn werk bij LeasePlan 7 juni '23 vaarwel gezegd. Eindelijk heb ik meer tijd om samen met Freek te gaan reizen en onze bucketlist af te werken. Op 23 maart van dit jaar hadden we al samen met Fred en Indira Liverpool bezocht. Omdat Freek afgelopen jaar 70 was geworden kreeg hij van hun een retourtje Liverpool. Een geweldige stad met veel bezienswaardigheden en als hoogtepunt de Beatles tour waar we geen moment spijt van hebben gehad. Een onvergetelijke ervaring. Helaas heb ik die vakantie niet in mijn blog opgeschreven maar wilde deze in Praag nu toch weer eens in mijn vakantieblog vastleggen.

Afijn, donderdag begon al vroeg. Wekkertje liep rond 03.00 u af omdat we, eerder dan normaal, rond 04.30 u al op Schiphol moesten zijn.  René was zo vriendelijk geweest ons een slinger te geven waarvoor dank. Na ruim een half uur voor een gesloten balie van Easyjet te hebben gewacht, ging deze dan eindelijk open en mochten we onze koffer droppen en door de douane gaan. Al met al stonden we met 45 min. aan de andere kant. Het wachten kon beginnen. Ons vliegtuig vertrok netjes rond 07.00 u en landde met 1,5 u weer op de luchthaven van Praag. Daar weer richting onze koffer en in no-time stonden we dan eindelijk buiten. Wat te doen... bus of taxi. Na een kaartjesautomaat te hebben bestudeerd werden we aangeschoten door een taxichauffeur. Waar we naar toe moesten en of we een taxi wilden. De keuze was snel gemaakt na wat onderhandelen over de prijs en voor we het wisten maakten we deel uit van het drukke woon-/werkverkeer van de Praagse inwoners. Hier is het dus niet veel anders als in Nederland. Eindeloze files maar eerlijk is eerlijk, meer tolerantie en hoffelijkheid onder elkaar. Na dik een half uurtje rijden stonden we dan eindelijk voor het Salvator Boutique Hotel in het centrum van Praag en rekende we zo'n 700 CZK (Tjechische kronen) af. Zo'n slordige 29 euro. Bij binnenkomst werden we welkom geheten door de  medewerker en blijkbaar een versbakken stagiair die nog van alles werd uitgelegd. Geen probleem dat we veel te vroeg waren. Inchecken was formeel vanaf 13.00 u maar we waren meer dan welkom. Onze kamer was al klaar en na wat formaliteiten kregen we de keycard van onze kamer 301 op de 3e etage. Kamer is top en brandschoon. Badkamer iets gedateerd maar schoon en bedden heerlijk. We waren gaar na zo vroeg op en zijn eerst een uurtje de binnenkant van onze ogen wezen bekijken.

's Middags hebben we in de tuin van het hotel wat gedronken. Wat ik niet wist maar Freek al vrij snel is dat alles op de menukaart vega is. Dus ons ontbijt iedere dag bestaat uit kikkererwten, tofu, soja, fruit, groenten, noten en zaden. Ik geef toe, als ik dit van te voren had geweten, ik niet wist of ik voor dit hotel zou hebben gekozen maar achteraf gezien heb ik geen spijt. Het eten is zo anders. Een nieuwe smaaksensatie met veel verrassende aspecten als sojaslagroom en Vega Dumplings. Het proberen waard.

De rest van de middag zijn we de stad in gelopen wat hier allemaal op loopafstand is. Praag is één groot openlucht museum. Het ene pand nog mooier dan het ander en zo ontzettend veel te zien. Eigenlijk waren we te moe maar onze nieuwsgierigheid won het van onze vermoeidheid. De hele dag hing er een droge warmte (rond 26-28 graden) wat ons uiteindelijk besloot om richting ons hotel terug te keren en een lekker douche te nemen.

Morgen weer een dag!