Dag 7: Bootje varen over de Donou

5 juli 2023 - Praag, Tsjechië

Omdat we gisteren pas laat waren gaan slapen, schrok ik vanochtend later dan normaal wakker. Met één blik op mijn telefoon lees ik een bericht van Wendy "Net op het werk aangekomen. Het was vreselijk!". Nog half versuft van de slaap begreep ik niet heel goed wat ze daar nu mee bedoelde, totdat ik nog een 2e keer goed keek naar haar schermprint.

Noodmelding NL-Alert 05-07-2023: Extreme weersomstandigheden in de provincie Noord-Holland. Blijf binnen. Bel 112 alleen bij levensgevaarlijke situaties.

Ik was op slag klaarwakker. Wat was dit? Snel mijn NOS-app geopend en de beelden liegen er niet op. Bomen waaien op de A6, A9 enz. waar Wendy overheen moet om richting haar werk (Schiphol-Rijk) te komen. Code rood, storm Poly die waart over een groot deel van Nederland. Hoogst ongebruikelijk voor de tijd van het jaar. Dit is zo moeilijk om jezelf voor te stellen als de zon hier hoog aan de blauwe hemel schijnt en het alweer een graadje of 27 is. Na het lezen van al dat nieuws ging mijn telefoon. Astrid aan de lijn, die bijna met hond en al naar huis was gewaaid. Gelukkig werkt zij vandaag vanaf huis.

Even na 10 uur zijn we gaan ontbijten en vroegen we onszelf af wat we vandaag weer eens wilden bezichtigen. Freek had niet zoveel zin in heel veel open en de weersverwachting was dat het rond 2 uur even zou gaan regenen (poe poe).

Ik had ergens op Internet gelezen dat Praag ook een Art District heeft (Holŝovice, Bubeneč en Letná). Deze wijk zou gewijdt zijn aan kunst, cultuur, creativiteit en Boheemse levensstijl. Allemaal mooi en aardig, maar gezien de afstand konden we hier maar beter de tram voor pakken. Eenmaal bij het eindpunt aangekomen, was er in deze buitenwijk (deed nogal Oostblok aan) niks te bekennen behalve oude vervallen panden, wat armoedige winkeltjes, een onverzorgd en troosteloos park en aan het einde een metrostation. We waren al meerdere kanten opgelopen maar konden het niet vinden en aan cultuur/kunst ontbrak elk spoor op graffiti en de nodige hondendrollen na (al waren sommige erg kunstig gelegd). 🙄💩

StreetartDe andere (en minder mooie) kant van Praag

Op goed geluk zijn we toen maar weer het metrostation ingelopen om aan de andere kant van de rivier weer uit te stappen. Freek zijn humeur was tot een dieptepunt gezakt met al dit geslenter van A naar B. Wat zullen we doen? Langzaam maar zeker werd het steeds benauwder maar betrok de lucht langzaam maar zeker naar donker grijs. Wat nu als we een rondvaart pakken. Dan zitten we in ieder geval droog mocht het gaan regenen. Na wat omzwervingen hadden we eindelijk de rivier de Moldou gevonden en liepen we verder richting centrum. In de verte zagen we al een groep mensen bij een aanlegsteiger staan wachten voor de boot. Gelukkig, want we kregen platvoeten van al dat lopen (daar ging ons voornemen weer voor vandaag). Snel 2 tickets gekocht toen de eerste spetters vielen.

De Moldau

We waren net op tijd aan boord maar de regen zette niet door. De tocht over de rivier was erg mooi en in 3 verschillende talen werd ons meer uitleg gegeven wat we allemaal om ons heen zagen. Bij de Karlsbrug draaide we om en al met al hebben we 45 minuten gevaren. Inmiddels was het weer opgeklaard en zijn we weer van boord gegaan. Zo zijn we verder de stad ingelopen en op goed geluk, dit keerzijde allerlei omwegen. Nog even snel wat geld gepint, een pizza-punt gescoord voor 50 CZK (2,20) en Freek een Dönner.

Na dit feestmaal hadden we weer genoeg brandstof om onze weg naar het hotel te vervolgen. Eindelijk binnen. Voetjes omhoog en even niks. Zo me nog 1x druk maken over wat eten en dan maar eens ons boeltje inpakken. Morgen alweer onze laatste dag en dan uiterlijk 11.00 u uitchecken.

Voor nu een heel fijne avond!

1. René:
    5 juli 2023
    Was toch weer een mooie dag dus.
    Goede reis morgen!