Dag 13: Trip naar Noord-Bali ⛰️🌴🌾🌺

24 oktober 2023 - Buleleng, Indonesië

Vandaag hadden we om 08.30 u met Putu afgesproken om de drukte enigszins voor te zijn omdat we een lange reis voor de boeg hadden. We hadden gelukkig al ontbeten en onze spulletjes voor 1 overnachting gepakt. Gisteren had ik via Airb&b 2 privékamers geboekt met 2 badkamers met de naam Villa Primavera in Buleleng, Noord Bali (totale kosten 55 euro).

We zouden het rustig aan doen en op onze reis naar het noorden enkele stops maken die de moeite waard zouden zijn. Dit keer door het binnenland langs Lake Bratan om uiteindelijk de Pura (= tempel) Ulun Danu te bezichtigen. Dit is een hindoeïstische tempel die in het noordwesten van het eiland ligt aan het meer Bratan. De tempel is gewijd aan de godin Dewi Danu (godin van het water, meren en rivieren).  Het complex werd in 1633 gebouwd en is verdeeld over verschillende eilandjes. De Meru (=pagodesmet altijd een, drie, vijf, zeven, negen of elf vediepingen) is gewijd aan Shiva (= het hoogste goddelijke wezen). Ook is er in dit complex den plaats voor een Boedistische tempel.

20231023_12033720231023_115851

Verder wil ik er niet over uitwijden van het hindoeïsme en boedisme zijn complexe geloven met diverse goden en gebruiken dat de uitleg van Putu ons soms duizelt. Het complex is werkelijk schitterend aangelegd en de ligging kon niet mooier. Tijdens onze wandeling langs de tempels werd er weer een ceremonie gehouden. Ter ere van wat... geen idee maar ik heb er een klein filmpje van gemaakt gemaakt die ik hier zal bijvoegen (helaas niet gelukt). Al wandelend door deze schitterende tuinen hebben we zoveel bloemen, fruitsoorten en kamerplanten gezien dat het amper te bevatten is.

20231023_12361820231023_123817

20231023_11485020231023_123116

Ook was er in de hoek van de tuin een mini dierentuin met uilen, vleermuizen en luwaks die we mochten aaien. Wat ik toen nog niet wist maar nu wel, dat deze luwaks (met obesitas) verkeerd gevoerd worden waardoor  ze vreselijk gaan stinken. Ik heb mijn handen wel 5x gewassen om maar een beetje van die lucht af te komen. 🙄🙈

20231023_12175920231023_12185120231023_12185420231023_122437

En verder ging de reis naar het noorden. Steeds hoger en hoger. Het weer was heiïg maar weerhield ons er niet van om te genieten van het geweldige uitzicht. Het landschap werd telkens afgewisseld door diverse soorten palmen, bamboe, rijstterrassen, kleine dorpjes met tal van klein kraampjes langs de kant van de weg wasr vrouwen hun waren verkochten. Ook liepen hier makaken vrij rond langs de kant van de weg en menig auto was gestopt om de apen te voeren of met ze op de foto te gaan. Langzaam maar zeker kwam onze eindbestemming Bululeng in zicht maar eerst nog een hapje eten want de hitte en veek slenteren maakt hongerig en we waren al halverwege de middag. In een klein straatje zijn we gestopt bij een Warung (= lokale eettent of stalletje langs de kant van de weg) en daar hebben we ons getrakteerd op een heerlijke lunch van mini loempia's, mie met garnalen en (verkeerd bestelde) nog eens 5 grote in knoflook gedrenkte garnalen maar lekker. 😋 Na afloop hebben we afgerekend en Putu heeft onze host van Airb&b geappt dat we er zo zouden zijn en hoe we het beste konden rijden. De afstand bleek maar kort maar lijdde ons door een erg smalle straat (maar 1 auto breedte) en voor we het wisten stonden we voor ons complex. We werden verwelkomt door onze host Mr. Win. Een erg vriendelijke en gastvrije man, vergezeld van zijn hondjes Molli en Lilli waar je meteen verliefd op wordt. Hij nodigde ons uit voor een drankje in zijn buitenkeuken die grenste aan een schitterende binnentuin met wederom vele exotische bloemensoorten en vaste planten. Onze kamer bleek uit te kijken op deze mooie binnentuin die werd onderhouden door zijn tuinman.

20231023_161027

20231023_17344720231023_160954

Mr. Win het alles goed voor elkaar en was wel brspraakt en goed onderlegd. De beste man sprak meerdere talen waaronder Engels, Duits en hij verstond zelfs het nodige Nederlands. Ook bleek hij Nederland te hebben bezocht en vertelde vol enthousiasme over Amsterdam, Gouda enz. Uiteindelijk werden er onderzetters in de vorm van  grachtenhuisjes op tafel gelegd om ons drinken op te zetten. Mr. Win gaf aan in grond en gebouwen te handelen en had 4 kinderen die allen in Zwitserland studeerden. Tijdens ons gezellig onderonsje was Putu in gesprek met de tuinman wat later bleek zijn oude, uit het oog verloren, jeugdvriend te zijn. Hoe bestaat het. Uit zoveel Airb&b's uitgerekend deze gekozen.

Nadat we onze kamer hadden opgezocht hebben we ons even opgefrist om vervolgens, op aanraden van Mr. Win, bij Warung Kunyit Bali te gaan eten. Eerst nog even genoten van de ondergaande zon met een coctail en de stoelpoten in het zand en aansluitend lekker gedineerd.

Putu adviseerde dat we niet te laat moesten gaan slapen want morgen zouden we dolfijnen gaan spotten om 06.00 uur. 🐬🐬🐬 Wat???

Ja, we hadden het goed gehoord. Wekkertje loopt dus vroeg af.

To be continued..... 💤💤💤

Van reisblog naar fotoboek