Whale Watching - Zodiac Tour

24 mei 2017 - Tofino, Canada

DSC01586DSC01596DSC01613DSC01588

Vanochtend liep ons wekkertje weer eens op ouderwetse (werk)tijd af. Om 06:15 uur snel uit de veren om uiterlijk 07:30 uur te gaan rijden. We hebben nog een ritje voor de boeg naar de andere kant van het eiland. Gelukkig was de map gisteren al gedownload dus no stress today. Uiteindelijk reden we stipt op tijd de camping af en draaide we kort daarop de Highway 4 op richting Tofino. Het weer was mooi, blauwe lucht en de vogels hadden er vandaag veel zin in. Na een half te hebben "genavigeerd" (mag amper een naam hebben als je de eerste 129 km recht vooruit moet rijden), begonden mijn ogen loodzwaar te worden en Astrid begon te vragen of zij wellicht voorin mocht zitten omdat ze achterin geen zin had. No problem, ik offerde me vrijwillig op om op de achterbank nog even een uiltje te knappen to halverwege Tofino. Moet achteraf wel bekennen dat het knap lastig is om op je zij in balans te blijven op de achterbank. Zodra er een scherpe bocht naar links kwam, moest ik me schrap zetten om niet van de bank af te rollen.

Rond 10:30 uur reden we Tofino in, ruim op tijd. Nu nog zoeken waar precies 606 Campbell Street was. Dit hadden we snel gevonden en heeft Freek vervolgens onze camper beneden op het parkeerterein voor RV's gezet. Eenmaal met zijn allen boven aangekomen, hebben we ingecheckt en nog de nodige formulieren ingevuld. Onze tour moest pas om 11:30 uur verzamelen dus, om eventuele misselijkheid tegen te gaan, nog maar even terug naar beneden om daar een broodje te eten.

Onze tour zou met een Zodiac over het water gaan. Dit is een rubber boot met 2 motoren en 12 zitplaatsen aan boord, die razend snel over het water vaart. Je moet geen last hebben van rug-, nek- of andere klachten. Anders is dit niet de geschikte tour en is er een goed rustiger alternatief, de Cruiser tour. Maar.... wij wilden wel wat spektakel.

Rond de afgesproken verzameltijd kregen we uitleg dat er vandaag te veel wind stond om op zee te varen (het weer was te ruig) om op zoek te gaan naar walvissen. Daarentegen zouden we nu meer op de binnenwateren tussen de eilanden door varen op zoek naar orka's en andere dieren als zeeleeuwen,-robben, visarenden, beren enz. Eerst werden we allemaal in waterdichte pakken gestoken en kreeg iedereen handschoenen een evt. regenjas en muts uitgedeeld tegen de kou. Want koud wordt het op het water als je met zo'n snelheid over het water gaat.

Eenmaal aan boord, gaf de gids ons nog wat tips en uitleg en werden de motoren gestart en voeren we langzaam het haventje van Tofino uit. Het uitzicht vanaf het water was schitterend. Je voelt je zo ontzettend nietig als je vanaf het water de een enorme groene bergketen ziet verrijzen uit zee. Na heel lang getuurd te hebben over zee en in de lucht zien we in eens een grote zeearend hoog in de lucht op de thermiek rondzweven. Het symbool op de Amerikaanse vlag. Wat een imposant dier. Zo heeft onze gid ons een tijd lang over het water heengevaren langs verschillende eilandjes waar normaal de zeeleeuwen liggen te zonnen in de middagzon, maar vandaag even niet. Jammer, maar helaas. Na nog een flink stuk te hebben gevaren en de nodige stops te hebben gemaakt, stop onze gids abrupt voor een zee-otter die heerlijk op zijn rug lag. Volgens onze gids had hij in geen 10 jaar een zee-otter in deze binnenwateren gesignaleerd. Deze dieren leven voornamelijk nog op zee en zijn bijna uitgeroeid i.v.m. hun pels die erg veel geld opleverd. In de betaling voor deze "Whale Watching Tour" zat overigens los een bijdrage van 3 Can.Dollar per persoon dat geschonken werd aan lokale non-proft organisaties die zich bezig houden met het verbeteren van sociale en milieupraktijken.

De tour duurde al met al ruim 2 uur maar helaas hebben we niet één orka, walvis of andere grote vissoort gezien. De organisatie geeft de garantie dat als je geen walvissen of orka's hebt gezien, je kosteloos nog een keer mee mag (levenslange garantie). Da's leuk, alleen ik ben niet elke week in de gelegeheid even langs te gaan en of het dus morgen kon.

Er zitten echter wel wat regels aan deze "eindeloze garantie". Als de tour voor de volgende dag al volgeboekt is door betalende (nieuwe) gasten, dan is het jammer maar helaas. Je zult dus moeten wachten totdat er weer plek beschikbaar is. Nu hadden ze voor morgen nog wel wat plek met de Cruiser om 08:30 uur. Kwam er echter een boeking voor 13 (betalende) mensen, moeten wij plaats maken.

We hebben opnieuw voor morgen om 08:30 uur opnieuw geboekt in de hoop nu wel, op goed geluk,  de "langverwachte" monsters van de zee van dichtbij te mogen bekijken

Na afloop zijn we richting Uclueluet (wie het uit kan spreken is een topper) doorgereden op zoek naar een RV Campground. Green Point Campground die we hadden gevonden in ons boekje van GoCanada, bleek al vol en dat in in de maand mei!, Dus, nog een stukje doorgereden totdat we uiteindelijk een bord  "Surf Junction Campground" zagen. Daar maar eens het pad opgedraaid en inmiddels voor de nacht ingechekt op deze, toch wel hoog hippie-gehalte, camping. Inmiddels een wandeling gemaakt. Nu een koud biertje, lezen en wat eten en dan vroeg naar bed. Morgen hopen op meer geluk. Duimen jullie met ons mee?

1. Christa:
    25 mei 2017
    Hoi Marianne,
    Wat balen dat jullie niks hebben gezien met de whale watch!
    Wij hebben ook een whale watch gedaan alleen vanuit ucluelet. Wij werden op een gegeven moment echt omsingeld door walvissen en ook nat gespoten door ze, was echt indrukwekkend! Dus hopelijk zien jullie vandaag wel Wat!!!!
    Wij hebben ook op de hippie camping surfjuction gestaan! Grappig!

Nou duimen dat je vandaag wel wat ziet!
  2. René:
    25 mei 2017
    Duimen hier, en gelukkig heeft Freek nooit last van zijn rug.
  3. Ankie:
    26 mei 2017
    Hopelijk heaven Julie vandaag Wei walvissen gezien
  4. Indira Steinmetz:
    26 mei 2017
    Hartstikke leuk om alles zo te lezen! Hopelijk zien jullie morgen wel walvissen en anders heb je nog lekker een tochtje over het water, toch?