Dag 7: 2e Tour de jour Eiland Bali 🌺🪷🌸

17 oktober 2023 - Kuta, Indonesië

Putu stond vanochtend stipt op tijd om 08.30 u op de parkeerplaats van ons hotel. Vandaag had hij een druk programma voor ons in petto maar los van dit alles moesten we ook ergens Freek zijn trouwring in tweeën laten knippen. Freek is al 39 jaar geringd 🤵👰‍♀️💍 maar zijn vingers zijn in de loop van jaren een stuk dikker geworden en met de warmte hier begint de ring behoorlijk te knellen, los van het gevaar dat je loopt met al dat sleutelen wat hij doet.

Het eerste bezoek wat gepland stond was de Orchideeën tuin. Deze werkelijk schitterende tuin is 💯% de moeite waar. Allerlei soorten orchideeën in diverse kleuren maar ook andere vegetatie zoals varens, lotusbloem, hertshoorvarens enz. zijn hier te bewonderen. Kortom weer teveel foto's genomen.

De 2e stop die we hebben gemaakt was bij de Batik verffabriek in Batuan. Hier zijn vrouwen druk met het tekenen van het patroon op de stof en brengen zij met de hand met een koperen tuitje (canting) de eerste laag hete bijenwas vaak in combinatie met hars aan. Waar de was op de stof wordt aangebracht, komt geen verf en ontstaat er tijdens het verven een patroon. Voor iedere kleur moet de stof opnieuw worden bedekt met was. Dit was erg interessant om eens te zien en het proces is vreselijk tijdrovend. Na afloop hebben we in de winkel diverse artikelen van Batik mogen bewonderen. Van tafelkleden tot kussenhoezen en van verschillende kledingstukken tot tassen en waaiers. Prachtig!

Onze 3e stop was bij de goud & zilver smit/fabriek, UC Silver Gold in Batubulan. Alleen het gebouw al, echt geweldig om dit te zien. Overal stenen beelden van mensen en dieren die als een ketting aan elkaar geregen waren. Eenmaal binnen vielen onze monden open van verbazing. De och's en ach's waren dan ook niet van de lucht maar helaas mochten we hier geen foto's maken. Mega grote beelden van allerlei dieren gemaakt van puur zilver (sommige 70 kg zwaar) verweven met prachtig palissander of ander hout, edelstenen of parelmoer. Diverse sierraden met en zonder edelstenen. Een etage naar boven was weer de goudafdeling. Daar hebben we gevraagd of iemand Freek kon bevrijden van zijn trouwring. De medewerker wilde het proberen.  Na 5 stevige knippen met een speciale tang was zijn trouwring door de midden. Eindelijk vrijgezel... 😜🤣 Op onze terugweg weer naar buiten werden we er nog op gewezen dat er ook nog een zilvermuseum was. Alleen de entreedeuren waren al erg imposant en dan nog niet te spreken over het museum zelf. Zoveel moois valt nauwelijks goed te beschrijven vandaar dat ik maar weer wat foto's bijvoeg ter illustratie. See for yourself. 😉

Putu stelde voor om naar de volgende stop te gaan maar wij vonden het tijd voor de innerlijke mens. Tijd voor lunch dus doorgereden naar Semar Kuning Restaurant. Hier werden we zeer gastvrij verwelkomd. Uiteraard met de op dit eiland gebruikelijke beleefde en vriendelijke buiging met de handen gevouwen en voor we de trap op liepen kregen we allemaal een Frangipani (bij ons beter bekend als de Balinese bloem) achter ons oor. Daarna werden we na een mooi gedekte tafel gebracht met Batik servetten, uitkijkend over de groene rijstvelden. Een heerlijk welkomstdrankje werd ons aangeboden, gemaakt van gember, limoen, suiker en bruisend water en had veel weg van gemberbier.

Ons gember welkomstdrankje 😋20231017_132301

Vervolgens kregen we nog verschillende soorten groentenchips aangeboden en konden we gaan bestellen. De keuze viel toch weer op Balinees eten. Alles was voortreffelijk klaargemaakt en we hebben het ons dan ook goed laten smaken.

Na de lunch was het tijd voor stop nr. 4. Dit keer werden we afgezet bij de koffie, thee en specerijen plantage in Celuk die bekend staat op zijn Luwak koffie van de civetkat. Dit is de duurste koffie ter wereld volgens zegge.

Wat is Kopi Luwak?

Kopi betekent koffie in het Indonesisch, Luwak is de Sumatraanse naam voor de Aziatische civetkat. De koffie wordt tegenwoordig niet alleen maar in Indonesië geproduceerd, maar ook in de Filippijnen en Vietnam. Kopi Luwak is gemaakt van Robusta of Arabica bonen. De koffieplant produceert bessen waar pitten (koffiebonen) inzitten. Deze bonen worden verbouwd op plantages in Indonesië. Op deze plantages lopen civet katten (Luwak) rond. Kopi Luwak is vooral ook bekend om het verhaal achter de koffie. Deze beruchte koffie heeft een interessante geschiedenis. Dat zit zo: de civetkatten die op de plantages rondlopen eten de bessen op zodra ze rijp zijn. De luwak zijn dol op het vruchtvlees van de koffiebessen. Echter verteren zij alleen het vruchtvlees, de bonen poepen zij weer uit. De koffiebonen worden door de lokale bevolking handmatig uit de uitwerpselen gehaald. 😬

De koffiebonen worden vier tot zeven dagen gedroogd. Daarna worden de koffiebonen gewassen en licht gebrand. Kopi Luwak wordt voornamelijk geproduceerd op Bali, Oost-Timor, Sulawesi, Sumatra en Java. De grootste producent van Kopi Luwak is het eiland Sumatra. Zo, dit was even een lesje koffie.

Na alles te hebben bekeken mochten we aanschuiven aan een lange tafel en werd ons uitgelegd welke soorten koffie en theeën er allemaal waren. Van vanille-koffie tot Bali koffie en van Mangosteen thee (erg lekker overigens) tot lemmon-grass thee. Na afloop hebben we de winkel nog bezocht en de nodige thee-smaken ingeslagen voor thuis.

Weer had Putu iets voor ons in petto. Onze 5e stop was bij een Houtsnijbedrijf in Mas met een schitterende winkel. Eerst werd ons uitgelegd welke houtsoorten er allemaal gebruikt werden en waar deze vandaan kwamen (o.a. hibiscus wat heel licht can kleur is, ebben, krokodillenhout (vernoemd naar zijn barst), teak en mahonie enz.).

Diverse houtsoortenHoutbewerker

Dit houtsnijden vergt vele jaren van leren en verfijnen totdat je een hoge graad hebt in de kunst van het houdsnijden. In de winkel stonden stukken van wel 1,5 meter hoog en hout uitgesneden als kant zo fijn. Schitterend.... over de prijs maar niet te spreken.  Alles stond aangeduid in dollars met minimaal 4 en soms 5 cijfers... De man die ons alle uitleg gaf liep de hele tijd maar achter ons aan dat als we iets mooi vonden, we het maar moesten zeggen. We konden het over de prijs wel "eens" worden. Hij zag ons dus kennelijk voor vol aan hahaha, maar uiteindelijk liepen we de winkel uit met een simpele zeeppomp van teak voor in de badkamer. 😂

We waren gaar en vroegen Putu om maar weer eens huiswaarts te gaan. Immers was het al rond 17.00 u en hadden er al zo'n 8 uur opzitten. Putu wist nog één Antiek markt op de weg terug wat alles behalve met antiek te maken had. Er was weer van alles te koop van Batik tot diverse zepen, wierrook, oliën, waaiers enz. Even rondgelopen en nog wat leuks voor ons nog te bouwen tuinhuis gekocht (de spullen hebben ee al nu nog het en tuinhuis) toen waren we toch echt klaar.

Langzaam maar zeker hebben we ons weer een weg gebaand door het inmiddels drukke verkeer richting Kuta.

Nu uitgeput maar voldaan op bed deze blog geschreven voordat ik het allemaal weer kwijt ben. Morgen en overmorgen effe niks. Beetje hangen, luieren, zwemmen en lezen. We zien wel. Pas vrijdag weer afgesproken en dan nog een half uur eerder om de drukte zoveel mogelijk te vermijden.

Voor nu Selamat Malam! 🙏

1. René:
    17 oktober 2023
    Wordt een extra koffer mee terug denk ik
  2. Marjanne nieuwboer:
    17 oktober 2023