Dag 9: Ubud 🥵🛵🚙

19 oktober 2023 - Kuta, Indonesië

Vandaag wilden we naar Ubud. Wat ik me daar nog van kon herinneren was dat er daar een leuke straatmarkt was met allerlei soorten etenswaren, kippen, kleding enz.

We waren laat vandaag en het liep al tegen elfen. Ubud ligt op zo'n 33-35 km van Kuta dus lopen is geen optie. Vandaar op straat voor ons hotel een Bali taxi aangehouden en gevraagd wat het zou kosten om ons naar Ubud Market te rijden. 400.000 IDR, omgerekend zo'n 24,30 maar zoals allles hier gaat, moet je onderhandelen. Uiteindelijk kwamen we op 300.000 IDR uit wat omgerekend zo'n 18,30 is. We hadden een deal. Stel je eens voor dat je dit in Amsterdam of op Schiphol zou doen. Je kan een grote mond krijgen en ze verdubbelen de prijs. 😂🙌

Afijn de rit naar Ubud duurde lang. Niet vanwege de afstand danwel de enorme files overal waar je maar keek. Als je hier 5 km moet afleggen kan dit wel meer dan 30-40 minuten duren. We zouden het bijna kunnen gaan lopen....

Eenmaal aangekomen in Ubud werden we afgezet, na wat later bleek, de Ubud Art Market i.p.v. de Ubud Street Market. Het was een grote overdekte hal met allemaal kraampjes. Deze kraampjes stonden afgeladen met maskers in allerlei soorten, kleuren en maten, tasjes van riet en andere rietwaren als placemets, onderzetters, mandjes enz. en tal van andere souvenirs. Freek was helemaal in zijn element 🙄 🤣🤣🤣 en weer hebben we wat voor ons tuinhuisje gekocht.

Ubud Art Market

Omdat we laat vertrokken waren was het tegen lunchtijd dat we hier aankwamen dus na wat shoppen hebben we een leuke hippe en trendy tent opgezocht met uitzicht op de straat waar al het drukke verkeer aan ons voorbij trok.

20231019_143117

Tijd voor wat lekkers als casadias met guacamole en een aardbeienmilkshake en Freek een lekkere hamburger met het een of andere vruchtensapje. Zo hebben we een tijd lang genoten van het uitzicht wat aan ons voorbij trok afgezien van alle straatventers die je tijdens een hap vragen of je geen waaier of andere waar van ze wil kopen. En telkens weer is het beleefd afslaan.

Na de lunch hebben we nog maar eens verder gevraagd naar de Street Market. Dat zou volgens de bediening nog zo'n 7 minuten lopen zijn. Afijn, als je hier op straat loopt, ben je je leven niet zeker. Je moet ogen van voren en in je rug hebben want overal raast het verkeer langs je en de stoepen zijn nu ook niet bepaald gedegen onderhouden. Smal met veel gaten en hele stukken gewoon weg dus veel slalommen de weg op en weer af. onderweg zagen we een schitterende tempel, brutaal als we zijn, naar binnen gelopen en gevraagd of we mochten kijken. Er werd daar nl. ook wat kunst getoond. De man gaf aan geen bezwaar te hebben en bij nader inzien was dit van binnen zo mooi en zo sereen. Zo lawaaierig als het op straat was, daar achter deze poort naar de tempel was alles stil. Wat arbeiders waren weer een nieuw deel aan het maken en hakten daar allerlei figuren uit steen. We waren Blij dat we even binnen mochten kijken.

Entree tempel20231019_152035Offermandje

Eenmaal terug de weg op weer verder gelopen maar na al ruim 15 minuten te hebben gelopen hadden we de markt nog niet gevonden. Inmiddels wel weer een andere leuke winkel gevonden waar we een koperen flessenopener hebben gekocht van het merk Bintang bier voor aan de muur in onze "cave".  Toch maar eens vragen hoever de markt nog was. Volgens de man die in aansprak zou deze er niet meer zijn. Daar stond nu een heel groot gebouw. Erg vreemd want het Internet gaf wat anders aan.

Omdat de binnenstad van Ubud erg druk, lawaaierig en vies (luchtvervuiling) was en daarbij nog eens vreselijk warm, hadden wij zoiets van "we draaien om en lopen terug". En weer zijn we op hetzelfde terras neergestreken en hebben we er nog maar een Bintang (Ratler) op genomen. Wisten jullie trouwens dat Bintang bier (het lokale bier van Indonesië) van Heineken is?

Na onze dorst te hebben gelest zijn we de weg overgestoken en hebben we dezelfde taxi als vanochtend gebruikt om weer terug te rijden. De chauffeur gaf aan dat er weinig taxi's waren van Ubud naar Kuta (wat ik overigens betwijfelde) maar ik was blij dat we niet hoefden te zoeken. Na een lange rit door de drukke avondspits zijn we nu eindelijk weer thuis.

Even lekker voetjes omhoog en dit verhaal online zetten. Zo nog een klein hapje eten en op tijd naar bed. Morgen staat Putu al weer om 08.30 u voor ons klaar.

Fijne avond!

1. Jan:
    19 oktober 2023
    Nou jullie hebben heel wat gezien. Ziet er mooi en gezellig uit. Ga zo door!
    Blijf genieten!
    Groetjes Jan
  2. Miranda:
    19 oktober 2023
    Wat kan jij toch heerlijk schrijven/vertellen, echt leuk hoor! Nog heel veel plezier samen XX
  3. Carlo Zechiel:
    Wat een prachtige foto’s
  4. Familie Heck:
    26 oktober 2023
    Dankjewel Carlo. Het is zeker de moeite waard om een keer te bezoeken. De mensen zijn hier zo vriendelijk en gemoedelijk en het eten top! 😋😊