Vancouver town en SkyTrain

20 mei 2017 - Vancouver Island, Canada

IMG_5970

Vandaag was het dan zover. Struinen door Vancouver  en de stad eens beter verkennen. Wat een tegenstellingen met het stille en rustige Anahim Lake, Vanderhoof, Hat Creek en nog een aantal van deze plaatsen in het binnenland. Zeker niet minder van genoten maar weer zo anders. Het is leuk om beide kanten van Canada te beleven.

Ik realiseer me dat beide kanten zijn voor- en nadelen heeft. Zo is het binnenland ten opzichte van een grote stad gemoedelijker, vaak erg schoon, de mensen hebben nog de tijd voor je, campings zijn ten opzichte van de grote stad stukken goedkoper maar voedsel en benzine zijn (afhankelijk hoe afgelegen je zit) weer een stukje duurder. De grote stad daarentegen heeft weer veel winkels en dus veel concurrentie en het levensonderhoud (eten, drinken) zijn daardoor vaak weer wat goedkoper. Transport vindt je praktisch op elke hoek van de straat en reizen per SkyTrain, bus, tram enz. is tegen betaalbare prijzen (9,75 Can.Dollar = ca. 6,85) voor een dagkaart. Benzine daarentegen is hier weer veel duurder (ik heb me laten vertellen dat Vancouver-stad zegge en schrijven 1 tankstation telt omdat de grond hier te duur is), om over de campings hier maar niet te spreken. Het is dus goed plannen en van te voren zoeken, voordat je blindelings vertrekt.

Afijn, ik dwaal af. We zijn dus vandaag eerst langs de receptie gelopen nadat ik mij gisteren al had laten voorlichten wat de moeite waard was om te bekijken. Na het inzien van de folders met de nodige (onbetaalbare) uitjes (oplopend tot ruim 200 Can.Dollar = ca. 145,00 p.p), hebben we gekozen om een dagkaart aan te schaffen en op eigen gelegenheid de stad te verkennen. Te beginnen met de SkyTrain naar Granville Island. Dit is een schiereiland van Vancouver waar veel hippe eetgelegenheden zijn, veel art galeries, een grote overdekte markt die dagelijks geopend is (hier wordt ik helemaal blij van ) met diverse verse waren, eetkraampjes, en nog veel meer Canadese lokale producten.

Op nog geen 15 minuten van onze camping hebben we die ochtend voor het eerst de SkyTrain genomen. Wat een ervaring! Deze trein heeft nl. geen machinist (ja, je leest het goed). Dat is zo'n rare gewaarwording de eerste keer. Als je in de voorste wagon instapt en je kijkt direct via het raampje aan de voorkant op de rails. Bovendien gaat deze trein eerst een heel stuk omhoog boven de stad en vervolgens gaat deze weer een stuk naar beneden. Het lijkt wel of je in een achtbaan zit. Eenmaal aangekomen bij onze eindbestemming nog een enorme roltap omhoog en eenmaal weer buiten nog een stukje met een volgepropte bus. Mijn vermoeden bleek juist, iedereen ging naar de markt en er zat dus niks anders op dan te blijven staan.

Het schitterende weer vandaag maakte echter alles goed. Volop zon en strak blauwe lucht.

De straten waar we doorliepen waren sfeervol en super gezellig. Mooie kunst gallerijen, leuke snuisterij winkeltjes (Freek kon zijn hart ophalen hihi) en nog zoveel meer. Met name Astrid en ik kwamen ogen te kort. Freek had meer oog voor alle onbekende merken en enorm dikke auto's die hier reden. De gemiddelde auto die hier rijdt is een 8-cilinder, enorme pick-up trucks met motorkappen die tot je neus rijken en waarbij je een trapje nodig hebt om in te stappen.

Die middag hebben we heerlijk over de overdekte markt gelopen, onbekende soorten voedsel bekeken en wat gegeten langs de kant van de haven in de zon. Uitkijkend over het water en de bootjes die voorbij trokken.

Nadat we de Granville Market hadden bekeken, zijn we doorgeslenterd naar China Town. Dit stond op internet aangeschreven als een van de bezienswaardigheden die je gezien moest hebben echter bleek deze informatie enigszins gedateerd. Volgens de receptionist was China Town sinds de jaren '80 zijn glans verloren. Veel Chinezen zijn daar weggetrokken en hebben zich elders in de stad gevestigd. Het was leuk om gezien te hebben, maar we zijn al snel doorgelopen op zoek naar een terras. Freek had het lopen nl. helemaal gehad en verlangde naar een biertje en wat verlichting aan zijn pijnlijke voeten (inmiddels 5 uur slenteren).

Na doorgelopen te zijn naar Gastown, vernoemd naar Gassy Jack (de oude historische binnenstad van Vancouver is vernoemd naar deze zeeman "Gassy Jack Deighton" die er in 1867 als eerste arriveerde).

daar een terras gevonden waar we heerlijk zijn gaan zitten. Eindelijk een bier voor Freek en een Cider voor ons om onze dorst te lessen. En dan spreek ik niet over flesjes van 33cl maar gewoon een glas van een halve liter (!)

Na te hebben afgerekend maar eens langzaam de SkyTrain opgezocht terug naar huis. Onderweg kwamen we nog langs de beroemde stoomklok in Water Street dat elk kwartier fluit.

We zijn uiteindelijk weer doodop de SkyTrain ingestapt terug naar huis. Freek heeft nu al te kennen gegeven morgen geen voet meer te verzetten en de hele dag te gaat liggen in de zon op het zonnedek op de camping met een boek.

Astrid en ik hebben de smaak echter te pakken en maken er morgen een meidendag van. Het is dit weekend Victoria Day/long weekend. Dan is hier alles in de Sale tot 70-80% korting heb ik al gehoord op de camping. Wij laten ons verrassen....

Shop until you drop!

(P.S. Foto's volgen)

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. René:
    21 mei 2017
    De dames met de credit card op stap en Freek een rustdag dus. Kan me daar iets bij voorstellen Freek. Nog een week genieten van al het moois dat Canada te bieden heeft, tijd vliegt!
  2. Wendy:
    21 mei 2017
    Gemiddelde auto een 8 cilinder?! 70-80 % korting bij shoppen?! Wanneer verhuizen we naar Vancouver?! Ik word emo nu ik jullie blog lees hahahah veel plezier xxxx hou van jullie