Whistler en onze Peek to Peek TreeTrek Tour (Boomtop wandeling)

18 mei 2017 - Whistler, Canada

DSC01155DSC01186DSC01209DSC01195

Vanochtend veel te vroeg wakker. Astrid en ik hadden het plan opgevat om met onze camera's erop uit te trekken naar hetzelfde punt als waar we gisteren de Amerikaanse  zeearend (Bald Eagle) hadden gefotografeerd. Er scheen daar nl. een soort van grond marmot rond te lopen en dit wilden wij wel eens zien. Het was echter somber weer. Grijze lucht, wel wat zon die hierdoor heen probeerde te komen, maar we waren allebei nog te moe om naast ons bed te springen. Dus, nog maar een uurtje omgedraaid.

Rond 09:00 uur reden we de camping af. Onze route zou vandaag richting Whistler gaan waar wij gisteren nog een reservering voor hadden gemaakt in Lillooet. De planning was om vandaag de Peek to Peek-wandeling te doen (voor diegene die niet weten wat dit is, de plaatjes en de link onderaan of naast mijn verhaal naar Peek to Peek Treetrek Tour geven genoeg duidelijkheid).

De weg na Lillooet zou ruim 2,5 uur rijden zijn. Wat we niet wisten wat dat deze rit bestond uit ruim 2 uur haarspeldbochten nemen. Eerst stijl omhoog tot in de sneeuw om vervolgens weer stijl naar beneden af te dalen. Het uitzicht was wederom adembenemend maar voor Freek zeer inspannend om dit hachelijk avontuur met een 7,40 meter camper tot een veilig einde te brengen. Rond half 1 reden we Whistler in. Een drukke stad met veel verkeer. Eerst maar eens een parkeerplek in de buurt van ons verzamelpunt vinden. Het ontmoetingspunt waar we om half 3 hadden afgesproken. Hier zouden we verzamelen en met een busje worden vervoerd de bossen in te trekken. We waren al gewaarschuwd dat parkeren in Whistler een erg dure grap kon zijn en kon oplopen tot wel 60 Can.Dollar (ca. 42 euro). Na een Canadese zakenman aan te hebben geschoten, of hij wist waar Carlton Lodge was, was hij zo vriendelijk uit te leggen waar we moesten wezen en was hij bereid om voor ons uit te rijden naar een gratis parkeerterrein even buiten het centrum.

Nadat we eindelijk een parkeerplek hadden gevonden en de Canadees afscheid had genomen, eerst maar even geluncht, dan alles achter slot en grendel (we zijn weer terug in bewoond gebied)  onze charmante wandelstappers maar weer aangetrokken en zo min mogelijk mee. Enkel het fototoestel en de Credit Card was wenselijk. Na wat zoeken, eindelijk Carlton Lodge gebonden waar we hebben ingecheckt en verzameld op een groot plein tussen allerlei hotels en terrassen.

Nadat we waren opgepikt met een busje zijn met met nog een Canadees stel en hun 2 kinderen mee de berg opgenomen. TreeTrek is een 1,5-2 uur durende wandeltocht onder begeleiding gelegen in de vallei van de Blackcomb Mountain. Gasten wandelen over valleipaden en over een reeks hangbruggen, promenades en platforms hoog in de toppen van de bomen op, op zo'n 120-150 ft. (ca. 50 meter) van de grond. Dit kunstmatige regenwoud is een van de zeldzaamste regenwouden op aarde aangezien de meeste regenwouden maar 2 seizoenen kennen en dit regenwoud 4). We hebben hier een ruime uitleg gekregen over het ecosysteem en prachtige foto's genomen op deze duizelingwekkende hoogte.

Op de terugweg naar beneden hebben we nog een uitleg gehad over de bobsleebaan die daar in het bos lag en dienst deed tijdens de Olympische winterspelen.

Die dag zijn we weer moe maar met veel nieuwe belevenissen terug gekeerd naar onze camper en hebben we voor die avond een camping even buiten Whistler opgezocht om daar de nacht door te brengen. Morgen door naar de Vancouver.